Astronomowie odkrywają 591 gwiazd o dużej prędkości

Pozycje i orbity 591 gwiazd o dużej prędkości

Zespół naukowców, kierowany przez astronomów z National Astronomical Observatories of Chinese Academy of Sciences (NAOC), odkrył 591 gwiazd o dużej prędkości, z których 43 mogą nawet opuścić Galaktykę. Wykorzystał do tego dane z teleskopu spektroskopowego LAMOST i teleskopu kosmicznego Gaia.

Jak wskazuje dr Li Yinbi, główna autorka badania, po zauważeniu w 2005 roku pierwszej gwiazdy o dużej prędkości, w ciągu 15 lat przy pomocy wielu teleskopów wykryto 550 takich gwiazd. Odkryte tym razem 591 gwiazd o dużej prędkości podwoiło więc liczbę wcześniej odkrytych, co daje obecnie wartość przekraczającą 1000.

Gwiazdy o dużej prędkości (ang. high velocity stars), czyli poruszające się szybciej niż inne, są dzielone generalnie na cztery podklasy: hiperszybkie gwiazdy (HVS – hypervelocity stars), uciekające gwiazdy (RS – runaway stars), szybko uciekające gwiazdy (HRS – hyper-runaway stars) i szybkie gwiazdy halo (OUT – fast halo stars). Każda z nich ma inne pochodzenie, najszybsze są te z grupy HVS.

Chociaż rzadkie w Drodze Mlecznej, gwiazdy o dużej prędkości, mające unikalną kinematykę, mogą dać astronomom wgląd w poznanie różnych tajemnic Galaktyki, od centralnej supermasywnej czarnej dziury po odległe galaktyczne halo – powiedział prof. Lu Youjun z NAOC, współautor artykułu. Połączenie wielu dużych przeglądów nieba w przyszłości pomoże nam odkryć więcej gwiazd o dużej prędkości i innych rzadkich gwiazd, które można będzie do tego celu wykorzystać.

Na podstawie kinematyki i chemii zespół stwierdził, że zbadane 591 gwiazd to wewnętrzne gwiazdy halo. Ich niska metaliczność wskazuje, że większość gwiezdnego halo utworzyła się w wyniku akrecji i pływowego rozerwania galaktyk karłowatych – powiedział prof. Zhao Gang z NAOC, współautor pracy.

Chinese Astronomers Discover 591 High-velocity Stars with LAMOST and Gaia

591 High-velocity Stars in the Galactic Halo Selected from LAMOST DR7 and Gaia DR2

Źródło: CAS

Na ilustracji: Pozycje i orbity 591 gwiazd o dużej prędkości. Źródło: Kong Xiao / NAOC.