Astronomowie szukają planety wokół gwiazdy Proxima Centauri

Pale Red Dot - poszukiwania planety wokół gwiazdy Proxima Centauri
Astronomowie rozpoczęli niedawno kampanię obserwacyjną w ramach której chcą znaleźć planetę okrążającą gwiazdę Proxima Centauri, czyli najbliższą gwiezdną sąsiadkę naszego Słońca. Odległość do tej gwiazdy to 4,2 roku świetlnego. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) poinformowało, że poszukiwaniom planety będzie towarzyszyć akcja popularyzacji nauki nazwana Pale Red Dot.

Kampania wystartowała w połowie stycznia i potrwa do kwietnia 2016 r. Obserwacje prowadzone są za pomocą 3,6-metrowego teleskopu ESO w Obserwatorium La Silla w Chile i spekrografu HARPS - jednego z najdokładniejszych instrumentów pozwalających na pomiary prędkości radialnych linii widmowych. Taką metodą spektroskopową odkryto już wiele planet: gdy planeta okrąża gwiazdę, powoduje to, że gwiazda również się porusza na skutek oddziaływania grawitacyjnego planety, czyli zbliża się i oddala od nas. Taki ruch powoduje, że długość fali, na której obserwowana jest dana linia w widmie, zmienia się. Gdy gwiazd się od nas oddala, linie przesuwają się w stronę fal dłuższych (czyli w stronę koloru czerwonego), a gdy gwiazda się zbliża, wtedy mamy przesunięcie w stronę fal krótszych (w stronę koloru niebieskiego). Jeżeli przesunięcia wykazują okresowość, może to świadczyć o obecności innego obiektu w pobliżu gwiazdy, np. planety.

Dodatkowo uzyskiwane będą obserwacje z dwóch sieci teleskopów optycznych rozmieszczonych w różnych miejscach na świecie: Burst Optical Observer and Transient Exploring System (BOOTES) oraz Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (LCOGT).

ESO zapowiada, że wszystkie zebrane dane zostaną upublicznione pod koniec roku. Aktualnie natomiast można na bieżąco śledzić postępy kampanii poszukiwawczej. Zamieszczane są informacje na blogu oraz w mediach społecznościowych. Nikt z naukowców biorących udział w projekcie nie wie czy poszukiwania zakończą się sukcesem, ale pragną podzielić się swoją pasją badawczą i pokazać jak przebiega proces badań naukowych.

Kampanię nazwano Pale Red Dot, czyli "blada czerwona kropka". Ma to nawiązywać do terminu Pale Blue Dot, czyli "błękitna kropka", kojarzonego ze słynnym zdjęciem wykonanym przez sondę Voyager 1 w 1990 roku. Z krańców Układu Słonecznego sonda sfotografowała Ziemię, widoczną jako mała niebieska kropka. Terminu tego użył także Carl Sagan w książce pt. „Błękitna Kropka: wizja przyszłości ludzkości w kosmosie”. W przypadku potencjalnej planety przy gwieździe Proxima Centauri naukowcy przypuszczają, że jeśli istnieje, to może wydawać nam się nieco czerwona, bowiem gwiazda jest czerwonym karłem i wypromieniowuje większość energii w zakresie podczerwieni.

Witryna internetowa projektu ma adres www.palereddot.org, a na na Twitterze można śledzić bieżące wiadomości pod hashtagiem #PaleRedDot.

Położenie Słońca i gwiazd Proxima Centauri oraz Alfa Centauri A i Alfa Centauri B. Źródło: ESO / Pale Red Dot.