Astronomowie znaleźli galaktykę zbudowaną prawie wyłącznie z ciemnej materii

Galaktyka Dragonfly 44
Dwa duże teleskopy pracujące na Hawajach umożliwiły astronomom odkrycie niezwykłej galaktyki. Okazuje się, że Dragonfly 44 jest prawie w całości zbudowana z ciemnej materii - w 99,99 procentach.

Dragonfly 44 jest masywną i względnie bliską galaktyką. Ale, co ciekawe, odkryto ją dopiero w ubiegłym roku, ponieważ jest bardzo słaba. Odnaleziono ją podczas obserwacji obszaru nieba w Warkoczu Bereniki przy pomocy Dragonfly Telephoto Array, teleskopu robotycznego złożonego z kilkunastu teleobiektywów.

W toku dalszych badań okazało się, że galaktyka ma bardzo niewiele gwiazd i że musi istnieć coś co utrzymuje je razem, gdyż inaczej galaktyka szybko by się rozpadła. Tym czymś jest ciemna materia, której nie widać, ale która oddziałuje grawitacyjnie. Naukowcy postanowili ustalić ile ciemnej materii znajduje się w Dragonfly 44. Przez 33,5 godziny w ciągu sześciu nocy prowadzili mierzyli prędkości gwiazd przy pomocy instrumentu DEIMOS, zamontowanego na 10-metrowym teleskopie Keck II. Dodatkowo przeprowadzono obserwacje instrumentem GMOS na teleskopie Gemini North, aby zbadać gromady kuliste w halo wokół centrum galaktyki.

Okazało się, że gwiazdy poruszają się w tej galaktyce bardzo szybko, co sugeruje bardzo dużą masę. Szacunki wskazują, że galaktyka ma masę biliona mas Słońca, a zatem  zbliżoną do Drogi Mlecznej. Jednak przy takiej masie ma aż sto razy mniej gwiazd niż Droga Mleczna. W sumie w gwiazdach znajduje się zaledwie 0,01% masy galaktyki Dragonfly 44. Resztę stanowi najprawdopodobniej ciemna materia.

Odkrycie jest zaskakujące. Astronomowie nie wiedzą w jaki sposób mogła powstać Dragonfly 44.

Wyniki badań opublikowano 25 sierpnia 2016 r. w czasopiśmie Astrophysical Journal Letters.

Źródło: W.M. Keck Observatory

Galaktyka Dragonfly 44. Po lewej widok obszaru wokół galaktyki z teleskopu Gemini North, a po prawej powiększenie fragmentu zdjęcia. Źródło: Pieter van Dokkum, Roberto Abraham, Gemini, Sloan Digital Sky Survey.