Bardzo bliska soczewka

Fot. Galaktyka eliptyczna 325-G004 w gromadzie galaktyk Abell S074.

Na jednym z obrazów uzyskanych Kosmicznym Teleskopem Hubble'a znajduje się olbrzymia galaktyka eliptyczna o nazwie ESO 325-G004. Jest to najbliżej Ziemi położona soczewka grawitacyjna dotychczas odkryta.

Galaktyka jest dobrze astronomom znana ale dopiero na tym zdjęciu widać efekty jej porśedniego działania na otoczenie - soczewkowania grawitacyjnego.

Soczewka jest obiektem niebieskim o masie wystarczającej na ugięcie, załamanie i powiększenie obrazu ciał znajdujących się za nią w ten sposób, że obserwator na Ziemi widzi je zniekształcone i zwielokrotnione.

ESO 325-G004 znajduje się w odległości 450 mln. lat świetlnych do Ziemi w gromadzie galaktyk Abell S0740 w konstelacji Centaura. Dokładniejsze określenie odległości soczewki od nas pozwoli astronomom na zastosowanie instrumentów (np. spektrografów naziemnych teleskopów) i technik obserwacyjnych , dzięki którym będzie możliwe poznanie wewnętrznej struktury galaktyki (masy zawartej w jej centralnym obszarze, prędkości własnych gwiazd). Każda taka informacja przyczyni się do głębszego zrozumienia budowy i procesów ewolucyjnych obiektów galaktycznych.

Źródło: sciencedaily.com | Karolina Wojtkowska

Na ilustracji: Fot. Galaktyka eliptyczna 325-G004 w gromadzie galaktyk Abell S074.