Breakthrough Listen ogłasza nowe optyczne poszukiwania pozaziemskich cywilizacji

Zespół teleskopów VERITAS

Inicjatywa Breakthrough Listen ogłosiła współpracę z siecią teleskopów VERITAS w celu poszukiwania oznak istnienia inteligentnego życia w kosmosie. W ramach projektu mają być poszukiwane bardzo krótkie impulsy w zakresie optycznym, np. od potężnych laserów.

VERITAS, czyli Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System, to zestaw czterech teleskopów o średnicach 12-metrów, przeznaczonych do badania promieniowania gamma. Teleskopy te rejestrują w zakresie optycznym błyski tzw. promieniowania Czerenkowa, które jest wytwarzane w trakcie interakcji kosmicznego promieniowania gamma z ziemską atmosferą.

Teleskopy mają teraz dodatkowo poszukiwać bardzo krótkich pulsów o czasie trwania kilku nanosekund. Takie pulsy mogą być potencjalnie wysyłane przez obcą cywilizację i w krótkich skalach czasowych mogą być jaśniejsze niż gwiazdy widoczne w danym kierunku na niebie. Dzięki użyciu czterech teleskopów będzie można łatwiej wykluczyć fałszywe alarmy w zebranych danych.

Już wcześniej naukowcy z projektu VERITAS publikowali wyniki obserwacji zagadkowego pociemnienia gwiazdy KIC 8462852, zwanej też Gwiazdą Boyajian lub Gwiazdą Tabby. Gwiazda ta znajduje się w odległości 1470 lat świetlnych od Ziemi i gdyby umieścić obok niej najpotężniejszy dostępny na ziemi laser o mocy 500 terawatów w pulsie trwających kilka nanosekund, to taki błysk byłby wykrywalny przez teleskopy VERITAS.

W nowym wspólnym projekcie sprawdzonych zostanie dużo więcej gwiazd z listy przygotowanej przez Breakthrough Listen. Przy czym większość z nich znajduje się od 10 do 100 razy bliżej niż Gwiazda Boyajian, więc realne jest wykrycie pulsów od 100 do 10000 razy słabszych niż podany przykład.

„W przypadku inteligentnego życia poza Ziemią, nie wiemy czy ono istnieje i w jaki sposób może się komunikować. Nasza strategia zakłada więc sprawdzenie tak wielu miejsc, na tyle różnych sposobów, ile zdołamy” skomentował Yuri Milner, który jest milionerem, założyciele projektu Breakthrough Initiatives, którego z kolei częścią jest Breakthrough Listen.

Teleskopy VERITAS są umieszczone w Arizonie. W projekcie VERITAS współpracuje około 80 naukowców z 20 instytucji ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Niemiec i Irlandii.

Wspólnymi poszukiwaniami innych cywilizacji przez Breakthrough Listen i VERITAS będą kierować prof. David Williams z Instytutu Fizyki Cząstek w Santa Cruz oraz z Wydziału Fizyki na University of California w Santa Cruz (USA), prof. Jamie Holder z Wydziału Fizyki oraz Instytutu badawczego Instytut Badawczego Bartola na University of Delaware (USA), we współpracy z badaczami z University of California, Berkeley SETI Research Center (BSRC) - którymi "dowodzi" dr Andrew Siemion.

Źródło: Breakthrough Initiatives / Breakthrough Listen

Zespół czterech 12-metrowych teleskopów VERITAS do badań promieniowania gamma poprzez obserwacje promieniowania Czerenkowa. Źródło: VERITAS Collaboration.