Budżet partycypacyjny Warszawa 2017 - astronomiczne projekty czekają na głosy

Mobilne planetarium w Gimnazjum nr 123 w Warszawie
Mieszkańcy Warszawy mają okazję głosowania na projekty w ramach budżetu partycypacyjnego 2017. W rywalizacji o fundusze na realizację pomysłów są również projekty związane z astronomią - w kategoriach poszczególnych dzielnic. Zachęcamy do głosowania!

W okresie od 14 do 24 czerwca 2016 r. każdy mieszkaniec Warszawy będzie mógł oddać głosy na projekty zgłoszone do sfinansowania z miejskiej kasy w ramach realizacji budżetu partycypacyjnego stolicy na 2017 rok. Głosowanie na społeczne projekty w Warszawie odbywa się już po raz trzeci. Tym razem do zagospodarowania z budżetów dzielnic jest prawie 59 milionów złotych.

W rywalizacji o realizacje są również projekty związane z astronomią. Niestety występują one na listach inicjatyw jedynie kilku dzielnic stolicy.  Miłośnicy astronomii z innych dzielnic Warszawy będą mogli na nie głosować,  ale wówczas nie będą mogli poprzeć projektów zgłoszonych w ich dzielnicach.

Na Ursynowie, dysponującym 6,2 mln zł do zagospodarowania, jako ogólnodzielnicowy zgłoszono projekt pt. "Mobilne planetarium do pokazów astronomicznych dla dzieci i młodzieży z Ursynowa". Zgłaszająca projekt Magdalena Zamielska chciałaby, aby za kwotę 39 tysięcy złotych sfinansować zakup mobilnego planetarium z wyposażeniem oraz przeszkolić korzystające z niego osoby.

Mobilna kopuła ma służyć na co dzień dzieciom i młodzieży z ursynowskich szkół oraz przedszkoli w edukacji przyrodniczo-astronomicznej, rozwijaniu zdolności konstrukcyjnych i plastycznych. Z planetarium zdeponowanego w urzędzie dzielnicy lub w jednej z ursynowskich szkół będą mogły korzystać również ośrodki kultury oraz inne publiczne i niepubliczne placówki organizujące w ramach dzielnicy np. festyny, eventy oraz warsztaty astronomiczne.

Inny pomysł na edukację i popularyzację astronomii ma grupa mieszkańców Targówka. Z kwoty około 625 tysięcy złotych przypadającej w tej dzielnicy na Bródno, chcą, by 400 tysięcy złotych przeznaczono na realizację projektu pt. "Park nauki i rozrywki dla dzieci". W stworzonym w parku koło Domu Kultury "Świt" centrum naukowo-rozrywkowym, dla dzieci głównym elementem infrastrukturalnym ma być kopuła astronomiczna wyposażona w sterowany komputerowo teleskop. Jej wykonanie i wyposażenie wraz z przyłączeniem zasilania wstępnie oszacowano na 110 tysięcy złotych.

W parku objętym całodobowym monitoringiem, a otwartym dla wszystkich w godzinach od 8 do 20, dzieci będą zapoznawać się z zagadnieniami naukowymi, wykorzystując sprzęt obserwacyjny oraz interaktywne zabawki. Trzy domki na drzewach, miejsca do gier planszowych oraz liczne ławki mają dodatkowo wzbogacić im i ich bliskim rozrywkę. Autor projektu Bartosz Wieczorek po raz kolejny stawia na park z astronomią w tle. W ubiegłorocznym głosowaniu podobna jego inicjatywa pt. "Bródnowski Raj Dzieci" dotycząca tej samej lokalizacji niestety nie otrzymała wystarczającej do wygrania rywalizacji liczby głosów.

Wyniki czerwcowego głosowania mają być ogłoszone do 15 lipca br. Dowiemy się wówczas, czy i jakie "astronomiczne projekty" zostaną wybrane do realizacji w 2017 roku w stolicy.

W 2015 roku Warszawie ze środków partycypacyjnych budżetu Dzielnicy Białołęka sfinansowano realizację projektu pt. "Planetarium mobilne przy ul. Strumykowej". Do sukcesu realizacyjnego projektu szacowanego na 38 tysięcy złotych wystarczyły 1223 głosy w głosowaniu przeprowadzonym w 2014 roku.

Budżet partycypacyjny - Warszawa 2017

Budżet partycypacyjny - Warszawa 2016

Budżet partycypacyjny - Warszawa 2015

Źródło: Urząd m.st. Warszawy

Zdjęcie:
Mobilne planetarium w Gimnazjum nr 123 w Warszawie. Źródło: Gimnazjum nr 123 w Warszawie.