Chang'e 5: Udane zebranie próbek z Księżyca! Statek z pobranym materiałem wrócił na orbitę

img

Lądownik Chang’e 5 pobrał próbki z Księżyca i wróciły one w specjalnym statku na orbitę. Teraz przed misją trudna faza autonomicznego zbliżenia się i połączenia orbitera ze statkiem z próbkami, a potem powrót na Ziemię.

Lądownik misji Chang’e 5 z powodzeniem pobrał próbki księżycowe. Próbki zostały umieszczone w specjalnym stopniu wznoszenia, który następnie oddzielił się od lądownika i poleciał na orbitę. Teraz stopień musi się spotkać na orbicie z pozostającym tam orbiterem.

Trwa chińska misja Chang'e 5, której celem jest przewiezienie próbek Księżycowych na Ziemię. To pierwsza taka misja od 1976 roku i wyprawy radzieckiej sondy Łuna 24.

Statek Chang'e 5 został wyniesiony w kierunku Księżyca 24 listopada przy użyciu rakiety Długi Marsz 5. 28 listopada statek wykonał manewr Lunar Orbit Insertion (LOI), umieszczający go na orbicie wokół Księżyca. 29 listopada od orbitera oddzielił się lądownik. Lądowanie na powierzchni Księżyca nastąpiło 1 grudnia.

Sonda znalazła się w górzystym regionie Mons Rümker w północnej części Oceanu Burz (Oceanus Procellarum). Naukowcy wybrali to miejsce z powodu młodego (pod względem geologicznym) materiału na powierzchni, który jest wynikiem aktywności wulkanicznej występującej nieco ponad 1 mld lat temu.

Już kilka godzin po wylądowaniu sonda rozpoczęła zbieranie materiału. Próbki zostały zebrane na dwa sposoby: za pomocą wiertła, które wbiło się 2 m pod powierzchnię oraz przy użyciu łychy, która zebrała regolit z wierzchu. Aktywność zbierania próbek zakończyła się około 19 godzin po wylądowaniu.

Zobacz też: Lądownik misji Chang'e 5 pobiera materiał z Księżyca. Pierwsze zdjęcia i filmy

Lądownik Chang'e 5 podczas operacji zbierania próbek. Widać ślady po używaniu łychy. Zdjęcie zostało wykonane 2 grudnia. Źródło: CNSA/Xinhua.

Następnie, 3 grudnia o 16.10 czasu polskiego stopień wznoszenia oddzielił się od lądownika za pomocą mechanizmu sprężynowego. Chwilę po sprężynowym oddzieleniu stopień odpalił swój napęd i po 6 minutach znalazł się na orbicie wokół Księżyca.

Teraz stopień wznoszenia będzie musiał zbliżyć się do orbitera misji, który pozostał na orbicie wokółksiężycowej. Po serii manewrów orbitalnych oba statki zbliżą się do siebie. W sobotę 5 grudnia o 19.10 czasu polskiego powinna rozpocząć się ostatnia faza zbliżania stopnia wznoszenia do orbitera, która zakończy się dokowaniem około 22.40.

Po udanym dokowaniu materiały z Księżyca zostaną przetransferowane ze stopnia wznoszenia do kapsuły powrotnej umieszczonej w orbiterze. Następnie stopień wznoszenia oddzieli się od orbitera.

Sam orbiter będzie jeszcze przez kilka dni krążył wokół Księżyca i czekał na dogodne ułożenie względem Ziemi, by wykonać manewr TEI (Trans-Earth Injection), który skieruje go na trajektorię do naszej planety. Podróż powrotna potrwa 5 dni, a kapsuła powrotna po oddzieleniu się od orbitera wyląduje w Mongolii Wewnętrznej w okolicy 16 grudnia.

Na podstawie: CNSA/Xinhua.

Na zdjęciu: Klatka przedstawiająca moment odłączenia się stopnia wznoszenia od lądownika misji Chang'e 5. Źródło: CNSA/CLEP.