CHESS - suborbitalny eksperyment NASA

NASA wystrzeliła suborbitalną rakietę, niosącą na pokładzie spektrograf Colorado High-resolution Echelle Stellar Spectrograph, czyli CHESS. Celem projektu są dokładne obserwacje miejsc narodzin gwiazd w zakresie światła ultrafioletowego.

Start nastąpił 24 maja z poligonu rakietowego White Sands w Nowym Meksyku. Wystrzelona rakieta należy do serii Black Brant IX. Są to rakiety badawcze, zwane także atmosferycznymi, które mają możliwość dotarcia do górnych warstw ziemskiej atmosfery.

Dzięki wyniesieniu spektrografu bardzo wysoko można było przeprowadzić ominąć niedogodność jaką jest absorbowanie światła ultrafioletowego przez ziemską atmosferę. Naukowcy chcieli zbadać materię międzygwiazdową - atomy wodoru, tlenu, azotu, które mogą kiedyś stać się elementem budulcowym nowych gwiazd lub planet. Spektrograf CHESS umożliwia astronomom badanie składu chemicznego atomów i cząsteczek, także ruchów gazu w obłokach materii międzygwiazdowej, w których rodzą się gwiazdy.

Nie wiadomo dokładnie ile czasu trwa proces zapadania się obłoku materii prowadzący do powstania nowej gwiazdy. Może to być przedział od 1 do 100 milionów lat. Badania z eksperymentu CHESS mają pozwolić określić w jakim stanie zaawansowanie takiego procesu są obserwowane obłoki materii.

Lot rakiety trwał 15 minut. Wydaje się to bardzo krótko, ale loty suborbitalne są zdecydowanie tańsze od wynoszenia instrumentów na orbitę okołoziemską. Mogą służyć także do testowania nowych instrumentów, których ulepszone wersje zostaną w przyszłości umieszczone na pokładzie satelity albo sondy kosmicznej.

Źródło: NASA.

Rakieta suborbitalna przygotowywana do wyniesienia w krótki lot spektrografu CHESS w celu dokładnych obserwacji w ultrafiolecie miejsc narodzin gwiazd. Źródło: NASA/WSMR.