Chińska sonda i niesamowite selfie nad Czerwoną Planetą

Na zdjęciu: Najnowsza mozaika Marsa wykonana jako połączenie obrazów z chińskiego łazika Zhurong, umieszczonego na powierzchni planety. Źródło: CNSA/PEC

Chińska sonda marsjańska Tianwen 1 zrobiła nam noworoczną niespodziankę w postaci fotografii uchwyconych przez niewielki aparat, który wyleciał z orbitera, by następnie wykonać te niezwykłe zdjęcia nad Czerwoną Planetą.

Nowe zdjęcia opublikowane przez Chińską Narodową Agencję Kosmiczną ukazują sondę Tianwen 1 ponad północnym biegunem Marsa, z dobrze widocznymi panelami słonecznymi i antenami, a także częściowe zbliżenie na orbiter i widok na północną czapę lodową Czerwonej Planety. Ujęcia zostały wykonane przez mały aparat fotograficzny wypuszczony przez orbiter, który po zrobieniu zdjęć i przesłał je do Tianwen 1 poprzez łącze wi-fi.

Otrzymane w ten sposób obrazy dały niespotykany dotąd widok ludzkiego statku kosmicznego znajdującego się na orbicie innej planety. Ukazują złoty korpus sondy Tianwen 1, jej srebrną antenę dużego zysku przeznaczoną do komunikacji dalekiego zasięgu, oraz panele słoneczne i anteny służące do celów naukowych. Na zbliżeniu widać też antenę radarową równoległą do układu baterii słonecznych.

Obrazy spotkały się z dużym zainteresowaniem w mediach społecznościowych, także ze strony inżynierów z innych agencji kosmicznych zajmujących się fotografowaniem Marsa. Tianwen 1 okrąża Czerwoną Planetę od lutego 2021 roku. Sonda ta z powodzeniem umieściła również na jego powierzchni łazik o nazwie Zhurong – w maju ubiegłego roku.

Orbiter wykonał już wcześniej podobne ujęcia selfie w swojej drodze na Marsa, wypuszczając na zewnątrz mały aparat fotograficzny, który sfotografował sondę w przestrzeni kosmicznej, w czasie, gdy Zhurong był wciąż przymocowany w specjalnej osłonie. Te zdjęcia z głębokiego kosmosu zostały opublikowane w dniu chińskiego święta narodowego, 1 października. Parametry całej misji dobrano z kolei tak, aby Tianwen 1 weszła na orbitę Marsa na kilka dni przed Chińskim Nowym Rokiem w 2021 roku, co dodatkowo pozwoliło na podkreślanie tego osiągnięcia podczas oficjalnych uroczystości.

Obrazy selfie miały też jednak całkiem praktyczne zastosowanie: ujawniły rzeczywisty stan Tianwen 1 po ponad roku spędzonym na podróży w głębokiej przestrzeni kosmicznej. Nowy komunikat CNSA przedstawia krótką aktualizację na temat podróży łazika Zhurong na powierzchni Marsa, w tym trzy obrazy połączone ze sobą tak, aby pokazać otoczenie pojazdu w rejonie Utopia Planitia. Według stanu z 31 grudnia 2021 roku Zhurong znajduje się na powierzchni Marsa już od 225 marsjańskich dni (soli) i przejechał w tym czasie łącznie 1400 metrów.

Orbiter Tianwen-1 Mars uchwycił to oszałamiające selfie nad Czerwoną Planetą, wyrzucając mały aparat i przesyłając zdjęcia przez łącze Wi-Fi do statku macierzystego. Źródło: CNSA/PEC
Na zdjęciu: Orbiter Tianwen-1 Mars uchwycił to oszałamiające selfie nad Czerwoną Planetą, wyrzucając w kosmos mały aparat fotograficzny. Źródło: CNSA/PEC

Na zdjęciu: Tianwen-1 na tle Marsa. Źródło: CNSA/PEC

Aktualizacje na temat misji Zhurong stały się nieco rzadsze od czasu planetarnego blackoutu, będącego wynikiem ustawienia się Ziemi i Marsa po przeciwnych stronach Słońca. Następnie orbiter Tianwen 1 sam zmienił swoją orbitę, rozpoczynając własną misję naukową i ograniczając się w roli przekaźnika łączności dla łazika. Warto na koniec dodać, że w listopadzie ubiegłego roku sonda Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej zebrała dane z chińskiego łazika marsjańskiego Zhurong i pomyślnie przesłała je na Ziemię w ramach serii eksperymentalnych testów komunikacyjnych.

Na ilustracji: Testy komunikacji. Źródło: ESA