Chiński łazik Zhurong zjechał na powierzchnię Marsa [PIERWSZE ZDJĘCIA]

mars

Chiński łazik Zhurong marsjańskiej misji Tianwen-1 wysłał na Ziemię pierwsze zdjęcia z powierzchni i zjechał już z rampy lądownika. Pierwsza samodzielna chińska misja marsjańska Tianwen-1 zrealizowała kolejny duży cel.

15 maja lądownik z łazikiem Zhurong odłączył się od orbitera i miękko wylądował w regionie Utopia Planitia na północnej półkuli Marsa. Chiny potwierdziły udaną operację, jednak na zdjęcia powierzchni Marsa wykonane za pomocą kamer na pojeździe musieliśmy trochę poczekać.

Z powodu niskiej przepustowości bezpośredniego sygnału z łazika na Ziemię zdjęcia zostały wysłane, dopiero gdy orbiter Tianwen-1 ustawił się na odpowiedniej pozycji przekaźnikowej. Zmiana orbity statku nastąpiła 17 maja, a dwa dni później, 19 maja Chińska Agencja Kosmiczna zaprezentowała światu pierwsze obrazy z łazika Zhurong, gdy ten znajdował się jeszcze na platformie lądownika sprowadzającego go na powierzchnię.

Zdjęcia: CNSA.

Chińczycy pochwalili się też sekwencją zdjęć prezentującą odłączenie się kapsuły z lądownikiem od orbitera.

Zdjęcie: CNSA.

22 maja przeprowadzono kolejny krok misji, łazik wykonał swój pierwszy ruch - zjechał z rampy lądownika na powierzchnię. Całość została udokumentowana zdjęciami zarówno z przednich jak i tylnych kamer terenowych.

Tym samym Chiny stały się drugim państwem po Stanach Zjednoczonych, które zaczęło z powodzeniem sterować łazikiem na powierzchni Marsa.

Poniżej sekwencja zdjęć najpierw z przodu, a potem z tyłu łazika podczas operacji zjazdu.

Tianwen-1 to pierwsza misja marsjańska przeprowadzona samodzielnie przez Chiny. Państwo Środka od razu wysłało w kierunku Czerwonej Planety nie tylko orbiter, ale też łazik z lądownikiem. Lądownik służył tylko sprowadzeniu zestawu miękko na powierzchnie, natomiast łazik został wyposażony w zestaw instrumentów naukowych.

Łazik Zhurong ma masę 240 kg i powinien działać na powierzchni przez 90 dni marsjańskich. Będzie prowadził prace naukowe przy pomocy kamery wielospektralnej i terenowej, georadaru, detektora składu chemicznego powierzchni, magnetometru oraz stacji meteorologicznej.

Na podstawie: Xinhua/SpaceNews

Na zdjęciu tytułowym: Łazik Zhurong na platformie lądownika. Źródło: CNSA.