Chiński orbiter marsjański uchwycił ciekawe ujęcie Fobosa

Na zdjęciu: Fobos, większy z dwóch naturalnych satelitów Marsa, sfotografowany przez Tianwen 1. (CNSA/PEC)

Chiński orbiter Tianwen 1 dostarczył na Ziemię wspaniałe zdjęcie większego z satelitów Marsa z okazji drugiej rocznicy rozpoczęcia swojej misji. Wykonano je za pomocą wysokorozdzielczej kamery – tej samej, której użyto wcześniej do sfotografowania miejsca lądowania łazika Zhurong.

W tym czasie  Tianwen 1 znajdował się w odległości 5100 kilometrów od Fobosa. Aby wykonać to zdjęcie, orbiter musiał najpierw zmienić swoje położenie w przestrzeni, a jednocześnie wybrać dokładny moment na swojej w przybliżeniu wspólnej z tym księżycem orbicie wokół Marsa, zapewniający stosunkowo bliskie podejście i dobre warunki oświetleniowe ze strony Słońca.

Obraz został opublikowany przez Chińską Narodową Agencję Kosmiczną (CNSA) i Planetary Exploration of China (PEC). Ma rozdzielczość 50 metrów na piksel, widoczne są na nim niektóre z wyraźnych, niemal liniowych żłobień występujących na powierzchni Fobosa. Widać tu również krater Öpik, nazwany na cześć estońskiego astronoma i astrofizyka Ernsta Öpika, który zaproponował teorię obłoku złożonego z komet i lodowych obiektów znajdujących się daleko za orbitą Plutona, znanego obecnie jako obłok Öpika-Oorta.

Tianwen 1 (pierwsza samodzielna chińska misja marsjańska) rozpoczęła kosmiczną podróz 23 lipca 2020 roku, a niedawno ukończyła niektóre ze swoich najważniejszych zadań naukowych, obejmujące między innymi wykonanie mapy całej powierzchni Marsa. Dostarczyła też wiele efektownych zdjęć, w tym selfie zrobione przez małe, jednorazowe statki kosmiczne specjalnie rozmieszczone w tym celu w pobliżu. Orbiter wyruszył w kierunku Marsa wraz z łazikiem Zhurong, który wylądował na równinie Utopia Planitia w maju 2021 roku. Przypomnijmy – było to pierwsze lądowanie na planecie innej niż Ziemia wykonane przez Chiny, które stały się odtąd trzecim (po USA i Związku Radzieckim) państwem, któremu udało się umieścić miękko sondę na powierzchni Marsa. Zasilany energią słoneczną łazik jest jednak obecnie w stanie hibernacji, ponieważ na północnej półkuli Marsa panuje zima.

Jedno ze zdjęć Marsa z misji Tianwen 1. Źródło: CNSA.

Źródło: Space.com