Chiński rakietowy marzec

start rakiety

Chociaż jeszcze nie skończył się marzec, to Chiny przeprowadziły już w tym miesiącu cztery loty rakiet orbitalnych z trzech różnych kosmodromów. W przestrzeń kosmiczną trafiły satelity obserwacyjne dla chińskiego wojska, na potrzeby cywilne jak również statki zbudowane dla Egiptu.

Tianhui 6

9 marca 2023 r. z kosmodromu Taiyuan rakieta Długi Marsz 4C wystrzeliła na orbitę parę satelitów Tianhui 6 A i B. Nazwą Tianhui oznaczane są przez Chiny cywilne satelity obserwacji Ziemi zarządzane przez CAST.

Start rakiety Długi Marsz 4C z satelitami Tianhui 6. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.

Satelity Tianhui 6 A i B trafiły na orbitę o wysokości prawie 900 km i inklinacji 99 stopni. Zostały zbudowane przez zakłady Aerospace Dongfanghong Satellite (DFH) należące do CAST. Według oficjalnych informacji statki mają być używane do kartografii, katalogowania lądów i eksperymentów naukowych. Według nieoficjalnych pogłosek może jednak chodzić o satelity zwiadowcze przeznaczone do użycia przez chińską armię.

Horus 2

Już kilka dni później 13 marca z kosmodromu Jiuquan przeprowadzono udany lot rakiety Długi Marsz 2C. Celem misji było wysłanie na orbitę satelity Horus 2 dla Egiptu. Lot się powiódł i ładunek trafił na orbitę heliosynchroniczną.

Start rakiety Długi Marsz 2C z satelitą Horus 2 dla Egiptu. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.

Horus 2 to drugi (po Horus 1) wysłany satelita obserwacji Ziemi wysłany dla Egiptu przez Chiny. Horus 1 został wyniesiony 24 lutego. Oba statki zostały zbudowane wspólnie przez egipską organizację NARSSS i zakłady DFH.

Shiyan 19

16 marca z kosmodromu Jiuquan przeprowadzono kolejną misję kosmiczną. Tym razem wystartowała stamtąd rakieta Długi Marsz 11, a na swoim szczycie wyniosła na orbitę tajnego satelitę obserwacyjnego Shiyan 19.

Rakieta Długi Marsz 11 to jedna z nowszych rakiet zbudowanych przez Chiny. Czterostopniowa konstrukcja na paliwo stałe przeznaczona dla niewielkich ładunków debiutowała w 2015 r. W tym locie wyniosła statek Shiyan 19 na orbitę heliosynchroniczną. Satelita został zbudowany przez szanghajskie zakłady SAST, ale oficjalnie nic nie wiadomo o jego przeznaczeniu. Mianem Shiyan oznaczane są podobnie jak przy serii Shijian satelity eksperymentalne.

Gaofen 13 (02)

Dzień po starcie rakietowym Jiuquan, 17 marca z innego chińskiego kosmodromu Xichang wykonano udany lot rakiety Długi Marsz 3B z satelitą Gaofen-13 (02). Gaofen to chińska seria różnego rodzaju satelitów przeznaczonych do obserwacji Ziemi w celach cywilnych.

Rakieta Długi Marsz 3B startująca w misji Gaofen 13 (02). Źródło: Ring Longfei/Xinhua.

W przypadku Gaofen 13 (02) mamy do czynienia z drugim satelitą zbudowanym przez zakłady CAST który za pomocą aparatury optycznej będzie rejestrował obrazy Ziemi z pozycji orbity geostacjonarnej. Z tak wysokiej orbity statek będzie w stanie wykonywać zdjęcia naszej planety z rozdzielczością do 15 m/px. Gaofen 13 ma być usprawnioną wersją satelity Gaofen 4 wysłanego w 2015 r. Pierwszy satelita nowej serii (Gaofen 13 (02)) trafił na orbitę w 2020 r., również za sprawą rakiety Długi Marsz 3B.

Według oficjalnych informacji Gaofen 13 (02) posłuży do klasyfikacji lądów, oceny plonów, ochrony środowiska naturalnego, meteorologii oraz przeciwdziałaniu klęskom żywiołowym.

Chiny mają już za sobą przeprowadzonych 11 startów rakiet orbitalnych. Na tym polu ustępują jedynie Stanom Zjednoczonym z 23 misjami, z których zdecydowana większość, bo aż 19 to loty rakiety Falcon 9 firmy SpaceX.

Na świecie do tej pory wykonano w 2023 roku 38 udanych misji na orbitę.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu tytułowym: Start rakiety Długi Marsz 4C na tle księżycami z satelitami misji Tianhui 6. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.