Chińskie rakiety wysyłają nowe satelity tajnych serii Shiyan i Yaogan

start

W ostatnich dniach września 2022 roku Chiny przeprowadziły dwa starty rakiet orbitalnych. Z kosmodromów Xichang i Taiyuan wyniesiono na orbitę łącznie 6 satelitów.

Nowa seria wojskowa Yaogan 36

26 września 2022 r. z kosmodromu Xichang przeprowadzono udany start rakiety Długi Marsz 2D. W misji umieszczono na orbicie trzy satelity oznaczone jako Yaogan 36.

Grupy satelitów Yaogan pełnią rolę teledetekcyjną, często na potrzeby zwiadu wojskowego. W przypadku tej misji nie podano nawet zdawkowych, oficjalnych informacji na temat przeznaczenia ładunków. To pierwsza wysłana grupa satelitów Yaogan 36. Dwa satelity z trzech zostały zbudowane w zakładach DFH Satellite należących do CAST w Pekinie, a jeden w fabryce szanghajskiej spółki SAST.

Yaogan 36 przypomina serię Yaogan 35 wysyłaną bardzo często w tym roku. Ostatni jej start przeprowadzono również z kosmodromu Xichang za pomocą rakiety Długi Marsz 2D na początku września 2022 r. Analitycy podejrzewają, że w przypadku serii Yaogan 35 jeden ze statków (C) to satelita radarowy, a pozostałe (A i B) to satelity obrazowania optycznego. Inne teorie mówią, że może chodzić o satelity zwiadu elektronicznego (ELINT) do identyfikacji i lokalizacji źródeł radiowych. Inklinacja tamtej serii satelitów wynosi około 35 stopni co dobrze je sytuuje do prowadzenia misji w obszarze Tajwanu i Morza Południowochińskiego.

długi marsz 6
Start rakiety Długi Marsz 6 z satelitami Shiyan 16 A/B i Shiyan 17. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.

Eksperymentalne trio

Już dzień później z kosmodromu Taiyuan przeprowadzono kolejną chińską misję orbitalną. W przestrzeń kosmiczną poleciała rakieta Długi Marsz 6, wynosząc na orbitę trzy tajne ładunki: Shiyan 16 A i B oraz Shiyan 17.

Mianem Shiyan od 2004 roku nazywane są tajne chińskie satelity testowe. Według oficjalnych informacji wysłane statki mają służyć do prowadzenia obserwacji na potrzeby cenzusu lądu, planowania przestrzennego i reagowania na klęski żywiołowe. Są to jednak stałe oficjalne formułki, które mogą mieć niewiele wspólnego z rzeczywistym przeznaczeniem ładunków. Możemy na razie tylko stwierdzić, że wysłane satelity są stosunkowo małe, bo całkowity udźwig rakiety Długi Marsz 6 na niską orbitę to około 1 t.

Chiny przeprowadziły już w tym roku 42 starty rakiet orbitalnych. Ustępują na tym polu jedynie Stanom Zjednoczonym, które mają już ponad 60 przeprowadzonych misji. Do tej pory w 2022 roku na świecie przeprowadzono 121 udanych lotów na orbitę.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta Długi Marsz 2D startująca z satelitami grupy Yaogan 36. Źródło: Qui Lijun/Xinhua.