Chiny rozpoczęły budowę stałej stacji kosmicznej! Na orbitę trafił jej główny moduł Tianhe

img

Chiny z powodzeniem wysłały na orbitę pierwszy element budowanej na niskiej orbicie załogowej stacji kosmicznej. Rakieta Długi Marsz 5B wysłała w przestrzeń kosmiczną moduł Tianhe.

Start został przeprowadzony z kosmodromu Wenchang. Rakieta Długi Marsz 5B wystartowała 29 kwietnia o 5:23 czasu polskiego. Już po nieco ponad 8 minutach od startu moduł Tianhe został odłączony od rakiety i godzinę później rozłożył panele słoneczne dostarczające mu energii elektrycznej.

Teraz Tianhe użyje własnego napędu, by wspiąć się na docelową orbitę o wysokości około 370 km. W połowie maja do modułu ma przylecieć bezzałogowy statek towarowy Tianzhou 2, a następnie w czerwcu stację odwiedzi pierwsza trzyosobowa załoga.

Chińska Stacja Kosmiczna

Początki projektu chińskiej załogowej stacji orbitalnej sięgają 1992 r. Państwo Środka nie mogło przystąpić do projektu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z uwagi na polityczne uwarunkowania ze Stanami Zjednoczonymi, dlatego w końcu zdecydowano osiągnąć stałą obecność na orbicie poprzez budowę własnego kompleksu.

Chiny stopniowo rozwijały swój program załogowy. Wykonywały misje ze statkiem Shenzhou. W 2003 r. wysłały w nim pierwszego astronautę. Potem nastąpiła budowa niewielkich (8-tonowych) eksperymentalnych stacji – Tiangong 1 i następnie Tiangong 2. Tiangong 2 był już ostatecznym poligonem przed rozpoczęciem budowy stałej stacji. Testowano w nim zarówno misję załogową, jak i misje transportowe z transferem paliwa na orbicie.

Harmonia Niebios

Pierwszy moduł Chińskiej Stacji Kosmicznej Tianhe ma 22 tony masy, 16,6 m długości i 4,2 m średnicy. Swoim kształtem i architekturą bardzo przypomina rosyjski moduł Zwiezda – bazę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tianhe posiada 6 portów dokowania: po jednym z przodu i z tyłu oraz 4 porty wokół przedniej sekcji transferowej. Porty w sekcji transferowej będą służyć rozbudowie stacji.

Moduł Tianhe będzie stanowił bazę dla stacji. Został wyposażony w systemy podtrzymywania życia i kwatery dla przybywających do niej w przyszłości astronautów. Napęd Tianhe składający się z dużych silników chemicznych i serii mniejszych silników elektrycznych będzie zapewniał stacji położenie na odpowiedniej orbicie.

W module rozwinęła się para paneli słonecznych o rozpiętości 30 m. Panele dostarczą 27 kW mocy do orbitalnego kompleksu. Z modułu Tianhe astronauci będą też wychodzić na zewnątrz stacji, by wykonywać spacery potrzebne do ukończenia jej budowy.

Relokacja przybywających statków i spacery kosmiczne będą wspierane przez ramię robotyczne Lappa (bazujące na konstrukcji z rosyjskiej stacji Mir).

Plany rozbudowy stacji

W 2022 r. do Tianhe dołączą dwa dodatkowe moduły: Wentian i Mengtian. Budowa stacji ma zostać ukończona w latach 2021–2022. Oprócz dołączenia dwóch modułów, będą w tym czasie przeprowadzane bezzałogowe misje towarowe i co najmniej 4 loty z pobytem astronautów na jej pokładzie.

Chińska Stacja Kosmiczna ma działać przez co najmniej 10 lat i ma stanowić platformę do prowadzenia badań w warunkach nieważkości w dziedzinach takich jak biologia, medycyna, astrofizyka czy mechanika. W czasie działania stacji będzie ona mogła też służyć jako miejsce serwisowania kosmicznego teleskopu Xuntian – podobnego do Kosmicznego Teleskopu Hubble’a sprzętu, który będzie miał zdolność dokowania z kompleksem.

Chiny bardzo poważnie podchodzą do budowy swojej stacji. Na Ziemi oczekuje moduł rezerwowy Tianhe, który miał być wysłany, gdyby utracono główny moduł w locie rakietowym. W przyszłości ten i kolejne zapasowe moduły mogą zostać przebudowane, by stanowić dodatkowe rozszerzenie kompleksu. Podczas załogowych operacji Chiny chcą też mieć w gotowości rakietę Długi Marsz 2F i dodatkowy statek załogowy Shenzhou na wypadek przeprowadzenia misji ratunkowej.

Na podstawie: Xinhua/NSF/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 5B startująca z kosmodromu Wenchang z modułem Tianhe. Źródło: Xinhua/Ju Zhenhua.