Chiny umieszczają na orbicie kolejny zestaw morskich satelitów szpiegowskich Yaogan 31

img

Z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta Długi Marsz 4C z grupą satelitów wojskowych serii Yaogan 31 (04).

Start przeprowadzono 12 marca 2021 r. Rakieta nośna Długi Marsz 4C wystartowała o 3.20 w nocy czasu polskiego. O powodzeniu lotu kilka godzin po starcie poinformowały chińskie media.

Na orbitę trafiła kolejna trójka satelitów serii Yaogan 31. Według oficjalnych informacji wysłane satelity mają badać środowisko elektromagnetyczne i przeprowadzać związane z tym testy. Analitycy uważają jednak, że są to statki do prowadzenia zwiadu elektronicznego i optycznego na potrzeby śledzenia obcych jednostek morskich.

Satelity te są umieszczane na orbicie w potrójnych formacjach, co umożliwia lokalizowanie nadajników radiowych i radarowych innych statków. Dodatkowo analiza podsłuchiwanych częstotliwości i wzorców w komunikacji umożliwia ich identyfikację. Podobnym systemem Naval Ocean Surveillance System (NOSS) dysponują Stany Zjednoczone

To już czwarta wysłana taka grupa satelitów tej serii. Pierwsze statki Yaogan 31 (01) zostały wystrzelone 10 kwietnia 2018 r. Pozostałe starty były przeprowadzone już w 2021 roku: 29 stycznia i 24 lutego.

To już 6. udany chiński start rakiety orbitalnej w 2021 roku. Chiny przygotowują się teraz do pierwszych misji w ramach budowy Chińskiej Stacji Kosmicznej. W Wenchang trwają przygotowania do wysłania na orbitę jej pierwszego modułu Tianhe-1. Jego start powinien odbyć się pod koniec kwietnia.

Następnie do stacji powinien zawitać statek towarowy Tianzhou 2. Po nim na orbitę z kosmodromu Jiuquan poleci misja załogowa Shenzhou 12. Chińscy astronauci będą stanowić pierwszą załogę kompleksu, która spędzi na jego pokładzie kilka miesięcy.

Na podstawie: Xinhua/Space News

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z satelitami Yaogan 31 (04). Źródło: Xinhua.