Chiny umieszczają na orbicie wojskowego satelitę radarowego Yaogan 33 (02)

img

3 września 2022 r. z kosmodromu Jiuquan w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 4C. W udanym locie umieściła na orbicie tajnego chińskiego satelitę wojskowego Yaogan 33-02.

106. w 2022 roku start rakiety orbitalnej został przeprowadzony z najstarszego chińskiego kosmodromu Jiuquan, położonego w Mongolii Wewnętrznej. Rakieta wystartowała 3 września 2022 r. o 1:44 w nocy czasu polskiego.

Według oficjalnych informacji satelita Yaogan 33 (02) wysłany w tej misji to satelita obserwacyjny, który będzie służył badaniom naukowym, przeglądowi lądów, rolnictwu i zarządzaniu klęskami żywiołowymi.

Analitycy branży kosmicznej wskazują jednak, że jest to statek wyposażony w radar syntetycznej apertury SAR, którego używać będą instytucje rządowe i wojsko Chin. Pierwszy Yaogan 33 (o oznaczeniu 01) był wynoszony przez rakietę Długi Marsz 4C w 2019 roku. Start ten jednak się nie powiódł. W 2020 r. wysłano jednak jego następcę Yaogan 33 (01R), również na tej samej rakiecie.

Yaogan 33 (02) bazuje na satelicie Yaogan 29 wysłanym w 2015 roku. Tamten z kolei jest prawdopodobnie następcą serii Yaogan 1, 3 i 10 - wojskowych satelitów szpiegowskich SAR wysłanych w latach 2006 - 2010.

Rakieta Długi Marsz 4C wykorzystana w tej misji to jedna z najpopularniejszych używanych obecnie chińskich rakiet nośnych. Ma udźwig ponad 4 ton na niską orbitę okołoziemską i jest wykorzystywana do wysyłania dużych i średnich ładunków na orbitę polarną, preferowaną dla satelitów teledetekcyjnych. Był to już 7. lot tego systemu w tym roku.

Źródło: Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z kosmodromu Jiuquan z satelitą Yaogan 33 (02). Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.