Chiny wysyłają czwarte trio wojskowych satelitów Yaogan 35

img

Z kosmodromu Xichang przeprowadzono 19 sierpnia 2022 r. udany start rakiety Długi Marsz 2D. W locie umieszczono na orbicie trzy satelity Yaogan 35 (04).

Rakieta wystartowała o 19.37 czasu polskiego. Był to 5. w tym roku lot tego wariantu z rodziny rakiet Długi Marsz. W misji wyniesiono czwarte trio satelitów wojskowych serii Yaogan 35. Budowa tajnego systemu satelitarnego zaczęła się w listopadzie 2021 r. Kolejne loty z tymi statkami wykonano w czerwcu i lipcu 2022 r.

Nie wiadomo oficjalnie jakie jest przeznaczenie satelitów Yaogan 35. Fakt, że latają trójkami może sugerować, że są to satelity zwiadu elektronicznego (ELINT), identyfikacji i lokalizacji źródeł radiowych. Tego typu systemy często latają w ścisłych formacjach po 3 statki. Inne podejrzenie, to że może chodzić o zestawy satelitów obserwacji Ziemi, w których z każdej trójki dwa to satelity obserwujące w świetle widzialnym, a jeden jest wyposażony w radar.

W 2022 roku Chiny przeprowadziły już 30 startów rakiet orbitalnych. Od kilkunastu dni trwa misja tajnego chińskiego miniwahadłowca. Jest to jego druga misja. Poprzednia trwała tylko dwa dni. Teraz orbiter, prawdopodobnie podobny do amerykańskiego X-37B pozostaje w przestrzeni kosmicznej znacznie dłużej.

Chiny chwalą się też, że pobiły poprzedni rekord w liczbie udanych startów rakiet orbitalnych rodziny Długi Marsz z rzędu. Po tej misji chińskie rakiety latały z powodzeniem 103 razy. Ostatnio taka dobra seria miała miejsce między 1996 i 2011 rokiem, kiedy rakiety z rodziny Długi Marsz wykonały 102 udane loty z rzędu.

Trwają też przygotowania do pierwszego spaceru kosmicznego na chińskiej stacji kosmicznej Tiangong po dołączeniu do niej nowego modułu badawczego Wentian. Dwoje astronautów powinno wyjść na zewnątrz kompleksu w najbliższych dniach.

Źródło: SpaceNews/NSF/Xinhua