Chiny wysyłają kolejnego satelitę nawigacyjnego sieci Beidou

img

W piątek z kosmodromu Xichang w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 3C z kolejnym satelitą nawigacyjnym konstelacji Beidou.

Rakieta wystartowała w piątek 17 maja o 17.48. W ramach misji wyniesiono satelitę geostacjonarnego segmentu chińskiego systemu nawigacji satelitarnej Beidou, ważącego 4600 kg. Satelita o desygnacji 2G8 trafi na orbitę geostacjonarną.

W tej chwili trwa ostatnia – trzecia – faza rozbudowy sieci satelitarnej Beidou. W jej ramach do końca 2020 roku system ma składać się z 27 satelitów na niskiej orbicie (3 płaszczyznach orbitalnych), 5 satelitów geostacjonarnych oraz 3 satelitów na nachylonej orbicie geosynchronicznej. Wtedy dostęp do usług nawigacyjnych będzie obejmował całą planetę.

System Beidou, podobnie jak rozwiązania takie jak amerykański GPS, rosyjski Glonass czy europejski Galileo, ma pełnić podwójną rolę. Sygnał cywilny jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników z kompatybilnymi odbiornikami, natomiast sygnał wojskowy jest autoryzowany i dostępny dla instytucji państwowych i chińskiej armii.

Był to 27. udany start rakiety orbitalnej w tym roku na świecie. Następny w planach jest również chiński lot, z Taiyuan, z satelitą wojskowym, prawdopodobnie radarem syntetycznej apertury. To już był drugi start satelity Beidou w tym roku. Poprzedni, 19 kwietnia, wyniósł na geosynchroniczną orbitę satelitę Beidou 3I1.

Źródło:NS

Na zdjęciu: Poprzedni start z satelitą systemu Beidou na rakiecie Długi Marsz 3B. Źródło: Xinhua/Guo Wenbin.