Chiny wysyłają na orbitę wojskowe satelity monitorowania statków

img

Z kosmodromu Jiuquan na północnym-zachodzie Chin wystartowała druga chińska misja orbitalna w 2021 roku. Rakieta Długi Marsz 4C wyniosła na orbitę trójkę satelitów serii Yaogan 31, które służą najprawdopodobniej do optycznego i radio-elektronicznego zwiadu statków morskich innych państw.

Rakieta została wystrzelona 29 stycznia 2021 r. o 12.47 czasu lokalnego. Lot przebiegł pomyślnie i ładunki zostały wypuszczone na docelowej orbicie.

Wysłane satelity są oficjalnie nazwane Yaogan 31. W tym locie wyniesiono drugą grupę tych statków. Pierwsze satelity systemu trafiły na orbitę 10 kwietnia 2018 roku.

Chiny w oficjalnych informacjach prasowych opisują, że satelity będą wykorzystywane do eksperymentów naukowych, teledetekcji zasobów wodnych i lądowych. Analitycy sądzą jednak, że to sieć Jianbing-8 służąca do śledzenia statków morskich obcych państw. Satelity tego systemu latają w potrójnych formacjach. Chiński system jest odpowiednikiem amerykańskiego NOSS dostarczającego morskie dane zwiadowcze dla Marynarki Wojennej USA.

Była to druga chińska misja orbitalna w 2021 roku i 359. w historii misja wykorzystująca rakiety serii Długi Marsz. CASC, czyli państwowa korporacja odpowiadająca za większość startów rakiet z Chin zapowiedziała, że w tym roku chce przeprowadzić rekordową liczbę 40 misji. Wśród nich będą pierwsze loty budujące Chińską Stację Kosmiczną. Pierwszy moduł Tianhe stacji może zostać wysłany już w marcu.

Na podstawie: NSF/China Daily

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z satelitami Yaogan 31 (02). Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.