Curiosity odkrywa osobliwy meteoryt na Marsie

Pod koniec zeszłego miesiąca łazik Curiosity natknął się na powierzchni Marsa na skałę wielkości piłeczki golfowej o niespotkanie gładkiej powierzchni. Przez jej niezwykły owalny kształt naukowcy z NASA ochrzcili ją mianem "Kamiennego Jaja" (ang. "Egg Rock").

Naukowcy z projektu Mars Science Laboratory (Marsjańskie Laboratorium Naukowe) po raz pierwszy zauważyli ten niezwykły obiekt na zdjęciach zrobionych przez łazik Curiosity 27 października bieżącego roku. Meteoryt znajduje się w dolnej części góry Sharpa. Obszar, na którym został znaleziony, nazywany formacją Murray, obfituje w skały osadowe - pozostałości po niegdysiejszych dnach marsjańskich jezior. Meteoryt odnaleziony przez Curiosity mógł spaść na powierzchnię Marsa nawet kilka milionów lat temu.

Nie jest to pierwszy tego typu meteoryt odnaleziony na powierzchni Marsa, ale jako pierwszy został zbadany spektrometrem laserowym, czyli przyrządem używającym wiązki światła lasera do badań składu chemicznego skał. Naukowcy analizują dane otrzymane z instrumentów badawczych łazika, aby móc porównać skład chemiczny meteorytu z jego budową zewnętrzną.

Dzięki informacjom przesłanym przez Curiosity, zespół naukowców potwierdził, że obiekt jest meteorytem składającym się głównie z żelaza i niklu. Tego typu meteoryty są często spotykane na powierzchni Ziemi. Powstają one zazwyczaj, gdy metale z powierzchni asteroidy topią się i wnikają do jej środka tworząc rdzeń, który może przetrwać lot przez atmosferę i zderzenie z powierzchnią.

Celem misji Mars Science Laboratory jest badanie przeszłego i obecnego środowiska Marsa za pomocą instrumentów naukowych znajdujących się na Curiosity. Misja potwierdziła już między innymi, że krater Gale u podnóża góry Sharpa w przeszłości miał odpowiednie warunki do rozwoju mikroorganizmów, jeśli jakiekolwiek życie kiedykolwiek powstało na Marsie.

Curiosity wylądował w kraterze Gale’a 6 sierpnia 2012 roku z misją opracowaną na 1 rok marsjański, czyli 687 dni ziemskich. Obecnie łazik pracuje już dwa razy dłużej niż było to pierwotnie zaplanowane.

Na zdjęciu: Niezwykły obiekt sfotografowany przez łazik Curiosity. Źródło: NASA.