Czarna dziura w Galaktyce szybko wiruje wokół własnej osi

img

Projekt prowadzony przez University of Southampton wykazał, że czarna dziura wiruje wokół własnej osi z prawie maksymalną możliwą prędkością.

Wykorzystując obserwacje z użyciem najnowszej technologii, zespół naukowców odkrył, że czarna dziura w naszej galaktyce (znana jako 4U 1630-472) rotuje bardzo szybko (92–95% teoretycznej dopuszczalnej prędkości rotacji) wokół własnej osi podczas pochłaniania opadającej w jej kierunku materii. Jest poddawana naprężeniu grawitacyjnemu i temperaturom tak wysokim, że zaczyna świecić jasno w promieniach X – co udało się zaobserwować astronomom.

Zgodnie z ogólną teorią względności Einsteina (OTW), jeżeli czarna dziura szybko wiruje, zmienia przestrzeń i czas wokół siebie w sposób inny niż ma to miejsce w przypadku czarnej dziury, która nie rotuje. Takie modyfikacje wskutek wysokich prędkości wirowania pozostawiają ślady we właściwościach promieniowania wytwarzanego przez materię krążącą wokół czarnej dziury, zanim materia ta zniknie. Dlatego jeżeli można w jakiś sposób określić zmianę kształtu widm emitujących, wówczas można wykorzystać OTW do pomiaru spinu czarnej dziury.

Astronomiczne czarne dziury można w pełni scharakteryzować za pomocą tylko dwóch właściwości: masy i prędkości wirowania. Dlatego pomiary tych dwóch parametrów są wyjątkowo ważne, gdy chcemy badać niektóre graniczne własności Wszechświata i podstawową procesy fizyczne z nimi związane.

University researchers discover black hole in our Galaxy spinning rapidly around itself