Dane rentgenowskie dobrze zabezpieczone na przyszłość!

Archiwizowanie danych astronomicznych to nic innego jak zabezpieczanie ich na przyszłość - nie tylko dla przyszłych pokoleń, ale i astronomów, którzy być może zechcą z nich skorzystać już za kilka lat. Troska o takie dane staje się szczególnie istotna w przypadku współczesnych i zarazem bardzo nowoczesnych teleskopów, które gromadzą olbrzymie ilości cennych informacji.

Wie o tym bardzo dobrze agencja kosmiczna NASA zarządzająca m.in. obserwatorium orbitalnym CHANDRA, które bada Wszechświat na falach rentgenowskich. Ten okrążający Ziemię teleskop zbiera dane już od ponad 16 lat! Sfotografował w tym czasie tysiące różnego rodzaju obiektów. Wszystkie tam zebrane dane są najpierw odpowiednio przetwarzane (to jest kalibrowane i pozbawiane szumów i innych zakłóceń), a następnie przesyłane do specjalnego archiwum CHANDRA. Od tej chwili informacje te są publicznie dostępne dla każdego. A dzięki możliwości łączenia danych pochodzących z obserwacji wykonywanych w określonych odstępach czasu i datach można też spojrzeć na różne ciała niebieskie z całkiem nowej perspektywy i dokładnie badań np. ich zmienność długookresową. Przyszłe pokolenia naukowców z pewnością to docenią!

Celem uczczenia amerykańskiego Miesiąca Archiwów pokazano nową kolekcję ciekawych zdjęć z Teleskopu CHANDRA. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Astronomy.com.

Teleskop CHANDRA na orbicie - wizualizacja. Źródło: Wikipedia.
Na ilustracji: Teleskop CHANDRA na orbicie - wizualizacja. Źródło: Wikipedia.

Elżbieta Kuligowska