Dane z satelity ERS 'tchnęły' życie w Etnę

Radar na pokładzie należącego do Europejskiej Agencji Kosmicznej statku kosmicznego ERS-2 pomaga amerykańskim i włoskim badaczom w lepszym zrozumieniu góry Etna na Sycylii. Radar dostarczył danych do animacji, które pokazują jak 'oddycha' wulkan.

Dane z tego detektora - synthetic aperture radar (SAR) - zdobyte między 1992 a 2000 rokiem, zostały użyte do wykonania ponad 100 interferogramów - obrazów stworzonych poprzez analizowanie różnic w fazie między kolejnymi obrazami Etny wykonanymi przez radar. Interferogramy takie były podstawą animacji. Interferometryczna technika SAR, znana jako InSAR, potrafi dostarczyć niezwykle dokładnych pomiarów ruchu terenu używając danych satelitarnych.

Animacja pokazuje ruch powierzchni Etny - pomiary wykazały zmianę dochodzącą do 14 cm. Etna początkowo obniżała się między 1992 a 93 rokiem po serii trwających 2 lata wybuchów ze zboczy wulkanu. Następnie powierzchnia Etny zaczęła się podnosić, ponieważ magma spowodowała wzrost ciśnienia w swoich magmowych komnatach. Od 1995 roku, poprzez 2000 rok, Etna rozpoczęła serie obniżeń i podwyższeń swojej powierzchni - proces "oddychania", który odzwierciedla powtarzającą się aktywność na szczycie góry.

Celem jest zrozumienie związku między dynamiką erupcji a deformacją powierzchni wulkanu," powiedział Paul Lundgren, naukowiec z Jet Propulsion Laboratory (JPL), Pasadena, USA. "Poprzez korelacje między wielkością deformacji, ich źródłem a aktywnością wulkanu lepiej zrozumiemy to jak działają wulkany i będziemy w stanie lepiej oceniać niebezpieczeństwo jakie stwarzają."

30 październik 2002 - obraz z satelity pokazujący słup dymu i popiołu

Obecnie analizowany jest szereg wybuchów ze zboczy jaki miał miejsce w 2001 r. wraz z obecnym przypływem wulkanicznej aktywności. "Nie było żadnego znaczącego, tj. mierzalnego spadku w czasie erupcji ze zboczy w 2001 roku, który sugerowałby, że magmowy system Etny pozostaje rozdęty i zdolny do ciągłej aktywności, tak jak to obecnie obserwujemy," dodał Lungren.

Baza informacji kompletowana przez długi okres czasu (dziesięciolecia) daje nadzieję na wgląd w dynamikę wulkanów i ich ognistych, nieprzewidywalnych pokazów.

Źródło | oprac. K.Zawada

Na zdjęciu: Animacja pokazująca zmiany powierzchni góry Etna w latach 1992-2000. Kliknij, aby rozpocząć animacje (1.7 MB).