Delta 2 wyniosła na orbitę Teleskop WISE

Na ilustracji: Rakieta Delta 2 wynosi na orbitę Kosmiczny Teleskop WISE. Źródło: Bill Hartenstein/United Launch Alliance

Zadaniem nowego satelity WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) będzie wykonanie mapy całego nieba w poszukiwaniu m.in. komet, asteroid, brązowych karłów i słabo świecących, nowo narodzonych gwiazd wykorzystując w tym celu najnowsze zdobycze technologiczne. Na pokładzie orbitalnego obserwatorium zainstalowano specjalną, podczerwoną kamerę cyfrową, pozwalającym na fotografowanie nieba w pasmach 3.4, 4.7, 12 oraz 22 mikrometry (10-6m). WISE jest teoretycznie w stanie zarejestrować wszystkie przejawy promieniowania podczerwonego na tyle słabe, że może je przegapić Teleskop Hubble'a i inne obserwatoria optyczne.

WISE został wyniesiony na orbitę w poniedziałek  14.XII  z Bazy Sił Powietrznych Vandenberg w Kalifornii. Satelita odłączył się od rakiety nośnej Delta 2 po około godzinie lotu, po osiągnięciu swej właściwej orbity. Lustro główne ma 40 cm średnicy i pokryte jest złotem a czujniki chłodzone są zmrożonym wodorem do temperatury 7,5K (-266oC). 15 kg wodoru powinno wystarczyć na 10 miesięcy pracy urządzeń.

Zdjęcia wykonywane są co 11 sekund, a następnie gromadzone i przesyłane na Ziemię drogą radiową cztery razy dziennie. Misja ma potrwać dziewięć miesięcy, podczas których teleskop sfotografuje całe niebo co najmniej raz. Celem jest wykonanie atlasu podczerwonego pokrywającego cała sferę niebieską. WISE jest zasilany ogniwami słonecznymi. Koszt misji wyniósł ok. 320 milionów dolarów.

WISE nie jest bynajmniej pierwszym kosmicznym teleskopem obserwującym niebo w podczerwieni - obecnie działają dwa inne obserwatoria orbitalne: Kosmiczny Teleskop Spitzera (NASA) oraz Kosmiczny Teleskop Herschela (ESA) wyniesiony w przestrzeń 14 maja br. Jednak oba te teleskopy mają za cel obrazowanie konkretnych obiektów na niebie. WISE jest pierwszym tego typu teleskopem, który będzie w stanie wykonać pełen przegląd nieba. Przeglądu nieba dokonywał również satelita IRAS wyniesiony w 1983 r., ale jego detektory były nieporównywalnie słabsze. Szefowie misji WISE oczekują odkrycia setek asteroid i komet o orbitach kolizyjnych z Ziemią, czyli mogących zagrozić naszej planecie. Badania pomogą nie tylko znaleźć je i wyliczać ich trajektorie, ale także ocenić ich skład chemiczny. "Możemy pomóc ochraniać Ziemię poprzez lepsze poznanie potencjalnie groźnych asteroid i komet" - podsumowuje Amy Mainzer, biorąca udział w misji WISE naukowiec z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie (USA).

Źródło | Elżbieta Kuligowska