DEMETER: pierwsza w Polsce żeńska misja analogowa

misja Demeter - skład osobowy

28 listopada rozpoczęła się DEMETER – pierwsza w Polsce i zarazem druga w Europie żeńska analogowa misja kosmiczna. W skład załogi wchodzą studentki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Organizatorami symulacji są Analog Astronaut Training Center (AATC) w Krakowie oraz Space Technology Centre AGH UST – Centrum Technologii Kosmicznych AGH (CTK AGH).

Wyjątkowa, bo w całości żeńska symulacja misji kosmicznej skupi się na eksperymentach związanych z produkcją żywności w układach odizolowanych, optymalizacją zużycia wody oraz analizą dynamiki grupy i aspektów psychofizjologicznych uczestniczek. Członkinie załogi to studentki AGH studiujące na kierunkach Inżynieria Biomedyczna oraz Fizyka Medyczna, zrzeszone w Kole Naukowym AstroBio AGH przy Centrum Technologii Kosmicznych AGH.

Misja DEMETER będzie 55 już symulacją misji kosmicznej w historii organizowanych misji w Polsce. Jak mówi dr Agata Kołodziejczyk, astrobiolożka, jedna z organizatorek symulacji: Ponieważ misje organizowane przez Analog Astronaut Training Center są̨ zestandaryzowane pod względem zbierania danych fizjologicznych i psychologicznych, jesteśmy ogromnie ciekawi wyników tej misji, zarówno od strony dynamiki grupy, jak i zmian zachodzących w organizmach kobiet pod wpływem izolacji i zmienionego środowiska życia. Zależy nam bardzo, aby pierwsza w Europie misja kobieca odbyła w Polsce – mamy na względzie przyszłe projekty ESA z dziedziny habitatów i życia poza Ziemią.

Uzyskane wyniki badań tych będą analizowane przez zespół naukowców współpracujących z AATC i CTK AGH. Dodatkowo zostaną przekazane do analiz studentom realizującym badania w ramach konsorcjum UNIVERSEH – Europejskiego Uniwersytetu dla Ziemi i Ludzkości.

W ocenie Prof. Tadeusza Uhla, dyrektora CTK AGH, misja jest niezwykle wartościowa. Badania związane z pozyskiwaniem żywności w układach odizolowanych, a także analiza zmian zachodzących w organizmach kobiet przebywających w izolacji, to elementy, których zrozumienie jest niezwykle istotne dla długotrwałych lotów kosmicznych. Niezmiernie cieszę się, że to właśnie ta misja może być realizowana w partnerstwie z CTK. O dużej wadze tej misji świadczy także fakt, że została ona objęta patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK).

Symulacja potrwa 7 dni.