Długi Marsz 11 umieszcza na orbicie parę satelitów obserwacji źródeł fal grawitacyjnych

img

Rakieta Długi Marsz 11 wysłała na orbitę parę chińskich satelitów naukowych – GECAM 1 i 2. Zadaniem statków będzie wykrywanie w świetle rentgenowskim i gamma źródeł powstawania fal grawitacyjnych.

Rakieta Długi Marsz 11 wystartowała 9 grudnia o 21.14 czasu polskiego z kosmodromu Xichang, położonego w prowincji Syczuan. Lot przebiegł pomyślnie i para satelitów została wypuszczona na planowanej niskiej orbicie okołoziemskiej o wysokości 600 km i inklinacji 29 stopni.

GECAM to satelity, które mają wykonywać obserwację całego nieba w zakresie fal rentgenowskich i gamma. Statki będą krążyły po tej samej orbicie z przesunięciem fazy o 180 stopni (po przeciwnych stronach tej orbity). To umożliwi stałą obserwację całego nieba w poszukiwaniu źródeł generujących fale grawitacyjne, które wykrywane są przez naziemne interferometry, jak np. obserwatorium VIRGO. Satelity powstały na zlecenie programu Chińskiej Akademii Nauk.

Każdy z satelitów waży po 140 kg i jest wyposażony w umieszczony na półsferze zestaw detektorów: 25 scyntylatorów promieniowania gamma oraz 8 detektorów naładowanych cząstek. Aparatura jest w stanie obserwować światło w energetycznym zakresie od 6 keV do 5 MeV z rozdzielczością kątową 1 stopnia i rozdzielczością spektralną od 3,2 do 6,5% (w zależności od energii).

Satelity wyniosła rakieta Długi Marsz 11. Jest to czterostopniowa konstrukcja, zasilana na paliwo stałe. To niewielki system o długości 21 m i masie 58 t. Rakieta jest w stanie wynieść na heliosynchroniczną orbitę ładunek o masie 350 kg. Wariant tej rakiety, o oznaczeniu 11H, jest też wykorzystywany do lotów ze specjalnej platformy morskiej z Morza Żółtego.

Był to 94. udany start rakiety orbitalnej w 2020 roku. Chiny wykonały w tym roku najwięcej, bo 37 prób (4 były nieudane).

Na podstawie: Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 11, wynosząca parę satelitów GECAM. Źródło: Guo Wenbin/Xinhua.