Do trzech razy sztuka: kometa C/2020 F3 (NEOWISE) - zdjęcia

C/2020 F3 (NEOWISE) ponad francuskimi Alpami. Źródło: APOD.pl

Choć kometa C/2020 F3 (NEOWISE) była początkowo bardzo ostrożnie zapowiadana jako typowy obiekt dobrze widoczny przez lornetkę, szybko okazało się, że przy ciemnym i czystym tle nieba, z dala od miejskich świateł, da się ją stosunkowo łatwo dostrzec także gołym okiem. Gdzie i jak jej zatem szukać?

Zacznijmy od tego, że w 2020 roku nie mieliśmy jak dotąd specjalnego szczęścia do komet. Dwie komety, które miały być dobrze widoczne wiosną i z którymi wiązano spore nadzieje, C/2020 F8 (SWAN) i C/2019 Y4 (ATLAS), najprawdopodobniej rozpadły się na skutek kontaktu ze słonecznym ciepłem w pobliżu punktu peryhelium - nim jeszcze na dobre stały się u nas w Polsce widoczne.

Na tzw. Wielką Kometę - którą doskonale widać nawet bez użycia sprzętu optycznego - czekamy tak naprawdę od wielu lat. Nie istnieje wprawdzie ścisła definicja takiej komety, ale większość obserwatorów nieba zgadza się już, że była nią np. słynna kometa Hale-Boppa, podziwiana na świecie jeszcze w 1997 roku (część z nas zatem ma szansę dobrze ją pamiętać!). Mniejsze i słabiej świecące komety występują nieco częściej. Jedną z nich jest z pewnością właśnie NEOWISE. Doświadczeni obserwatorzy komet donoszą, że po zauważeniu jej przez lornetkę można ją odnaleźć i zobaczyć okiem nieuzbrojonym. Użycie lornetki, lunety czy teleskopu jest jednak konieczne, by ujrzeć również podzielony podwójny (pyłowy i jonowy) warkocz tej komety.

neowise z ISS

Na zdjęciu: Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) i obłoki srebrzyste sfotografowane z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: Roscosmos.

C/2020 F3 (NEOWISE) została odkryta 27 marca 2020 roku przez kosmiczne obserwatorium NEOWISE (Wide-field Object Infrared Survey Explorer), wystrzelone na orbitę Ziemi przez NASA w 2009 roku. Kometa znalazła się najbliżej Słońca 3 lipca tego roku, mijając je w odległości około 43 milionów km - a więc nieco bliżej niż średnia odległość Słońca od Merkurego. W przeciwieństwie do komet zapowiadanych już wcześniej w tym roku, przetrwała bliskie spotkanie ze Słońcem. Początkowo można ją było zobaczyć na niebie porannym.

Mniej więcej od połowy lipca kometa będzie już też widoczna o zmierzchu (tuż po zachodzie słońca, nisko nad północno-zachodnim horyzontem). Jeśli wciąż pozostanie względnie jasna, a na to się póki co zanosi, ujrzymy ją również w drugiej połowie lipca - wieczorem będzie już ona nieco wyżej na niebie. Ale warto zaznaczyć, że obecnie w Polsce kometa znajduje się ponad horyzontem tak naprawdę już przez całą noc, więc równie dobrze możemy jej szukać na niebie i po północy - gdy tylko pozwala nam na to pogoda. NEOWISE powinna być dobrze widoczna jeszcze co najmniej do końca lipca.

Łatwa w obsłudze mapka widoczności komety C/2020 F3 (NEOWISE) znajduje się na przykład pod tym adresem. Warto dodać, że kometa ta jest też idealnym obiektem do (astro)fotografowania. Poleca się wykonać kilka sekundowych ujęć przybliżonego obszaru nieba, początkowo eksperymentując z różnymi powiększeniami.

Obserwatorzy donoszą, że kometa ma piękny warkocz i obserwowaną jasność z zakresu 1 - 2. To całkiem dużo!

Poniżej galeria ciekawych zdjęć komety. Redakcja portalu Urania - Postępy Astronomii dziękuje za wszystkie nadesłane i udostępnione fotografie!

NEOWISE (czas 1.8s, ISO 800, przysłona 1.8, ogniskowa 50 mm)

Na zdjęciu: Kometa NEOWISE (czas 1.8 s, ISO 800, przysłona 1.8, ogniskowa 50 mm). Autor: Marcin Flakiewicz; administrator strony Miłośnicy Astronomii, redaktor Łowcy Burz Łódzkie.

Kometa NEOWISE i  obłoki srebrzyste

Na zdjęciu: Kometa NEOWISE i obłoki srebrzyste (Kraków, 8 lipca). Autor: Łukasz Maślaniec; MOA Niepołomice.

Kometa NEOWISE ponad Niepołomicami

Kometa NEOWISE ponad Niepołomicami 2

Na zdjęciach: Kometa NEOWISE ponad Niepołomicami (12 lipca). Autor: Łukasz Maślaniec; MOA Niepołomice.

NEOWISE

Na zdjęciu: Kometa i obłoki srebrzyste nad Jeziorem Wielochowskim. Autor: Jacek Drążkowski; Urania - Postępy Astronomii.

C/2020 F3 (NEOWISE). Fot. Robert Szaj

C/2020 F3 (NEOWISE). Fot. Robert Szaj (2)

Na zdjęciach: Kometa C/2020 F3 (NEOWISE). Fot.: Robert Szaj; Fundacja Nicolaus Copernicus, Obserwatorium Astronomiczne w Truszczynach.

NEOWISE nad Krakowem - M.Windak

NEOWISE - M.Windak

Na zdjęciach: Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) nad Krakowem oraz próba uchwycenia obu warkoczy (pyłowego i gazowego) w całej okazałości. Fot.: Mateusz Windak; MOA Niepołomice.

Kometa NEOWISE, Canon 5D mark II

Na zdjęciu: Kometa NEOWISE (Canon 5D mark II, Sigma 105 Art, 7 lipca). Fot.: Robert Gruszecki.

Na zdjęciu powyżej: Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) ponad francuskimi Alpami. Źródło: APOD.pl