Dostępny jest "Almanach Astronomiczny na rok 2018"

Od kilku tygodni  dostępna jest kolejna edycja almanachu astronomicznego wydawanego przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA). Almanach zawiera informacje o bardzo wielu zjawiskach na niebie w całym roku. Wydawnictwo dostępne jest nieodpłatnie w portalu „Uranii – Postępy Astronomii”, a także w systemie dystrybucji treści na urządzenia mobilne.

Pierwsze wydanie Almanachu ukazało się w 2008 roku. Była to kontynuacja „Kalendarza astronomicznego” wydawanego w latach 1992–2007 przez Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA). Polskie Towarzystwo Astronomiczne jest wydawcą od 2015 roku.

Almanach dostępny jest bezpłatnie w formie pliku PDF do pobrania w portalu „Uranii – Postępy Astronomii” (www.urania.edu.pl/almanach). Można go także pobrać w systemie Google Play przeznaczonym dla urządzeń mobilnych z system Android. W tej wersji Almanach także jest darmowy.

Tegoroczne wydanie ma 303 strony zawierające tabele, wykresy, mapki i różne zestawienia obejmujące cały szereg rodzajów zjawisk astronomicznych, od wschodów i zachodów Słońca, Księżyca i planet, po bardziej szczegółowe dane dla planet karłowatych, planetoid, rojów meteorów, księżyców planet Układu Słonecznego i gwiazd zmiennych. Są tez informacje dotyczące zaćmień Słońca i Księżyca oraz zakryć gwiazd przez planetoidy lub przez Księżyc. Dodatkowo w Almanachu znajdziemy atlas Księżyca oraz rozdział dotyczący tzw. zjawisk sporadycznych na Księżycu.

Nowa edycja została powiększona o efemerydy tranzytów planet pozasłonecznych, efemerydy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) oraz mapy pasa libracyjnego Księżyca.– o te elementy prosili czytelnicy poprzednich edycji Almanachu.

Autorem „Almanachu Astronomicznego na rok 2018” jest dr Tomasz Ściężor z Politechniki Krakowskiej.

Na ilustracji: Almanach Astronomiczny na rok 2018 – okładka i przykładowe strony. Rys: Tomasz Ściężor / PTA.