Dostępny jest Almanach Astronomiczny na rok 2022

Almanach Astronomiczny na rok 2022

Ukazała się kolejna edycja almanachu astronomicznego wydawanego przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA). Almanach zawiera informacje o bardzo wielu zjawiskach na niebie w całym roku. Wydawnictwo dostępne jest nieodpłatnie w portalu Urania, a także w systemie dystrybucji treści na urządzenia mobilne.

Pierwsze wydanie Almanachu ukazało się w 2008 roku. Była to kontynuacja „Kalendarza astronomicznego” wydawanego w latach 1992-2007 przez Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii. Polskie Towarzystwo Astronomiczne jest wydawcą od 2014 roku.

Almanach dostępny jest bezpłatnie w formie pliku PDF do pobrania na naszym portalu. Można go także pobrać w systemie Google Play przeznaczonym dla urządzeń mobilnych z system Android. W tej wersji Almanach także jest darmowy.

Tegoroczne wydanie ma 340 stron zwierających tabele, wykresy, mapki i różne zestawienia obejmujące cały szereg rodzajów zjawisk astronomicznych, od wschodów i zachodów Słońca, Księżyca i planet, po bardziej szczegółowe dane dla planet karłowatych, planetoid, rojów meteorów, księżyców planet Układu Słonecznego, gwiazd zmiennych. Są tez informacje dotyczące zaćmień Słońca i Księżyca oraz zakryć gwiazd przez planetoidy lub przez Księżyc. Dodatkowo znajdziemy atlas Księżyca oraz rozdział dotyczący tzw. zjawisk sporadycznych na Księżycu.

Spośród zjawisk astronomicznych, które wystąpią w 2022 r., opisanych na łamach Almanachu, należy zwrócić uwagę przede wszystkim m.in. na dwa częściowe zaćmienia Słońca, z których pierwsze będzie można oglądać z obszaru Polski, oraz dwa całkowite zaćmienia Księżyca, z których początek pierwszego widoczny będzie w zachodniej Polsce. Przez lornetki powinny być widoczne przynajmniej cztery komety. Widoczne będą też zakrycia planet: Marsa i Urana, przez Księżyc

Dodano również aktualne mapy emisji światła z obszaru Polski – ich analiza pozwoli zaplanować obserwacje na obszarach wolnych od zanieczyszczenia świetlnego. Mapy te będą aktualizowane dla każdego roku w kolejnych wydaniach „Almanachu”, co pozwoli na bieżące rozpoznanie zmian poziomu tego zanieczyszczenia w Polsce.

Autorem „Almanachu Astronomicznego na rok 2022” jest dr hab. Tomasz Ściężor z Politechniki Krakowskiej.

Almanach w wersji PDF

Na ilustracji: Almanach Astronomiczny na rok 2022 – okładka.