Dr Natalia Zalewska – pierwsza polska analogowa marsonautka

Dr Natalia Zalewska

10 września 2021 r. na międzynarodowej imprezie European Rover Challenge 2021 w Kielcach jest „Dzień Marsa”. Jednym z prelegentów będzie znakomita planetolożka i pierwsza polska analogowa marsonautka – dr Natalia Zalewska z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Dr Natalia Zalewska pierwszy raz brała udział w misji marsjańskiej w 2005 r. w analogu bazy marsjańskiej – Mars Desert Research Station – na pustyni w Utah (USA). W 2017 r., jako doświadczona marsonautka, została poproszona przez pomysłodawców pierwszej polskiej misji marsjańskiej o pomoc przy jej realizacji. I sama wzięła w niej udział. Misja wystartowała 11 marca 2017 r. pod nazwą EXO.17 i trwała 2 tygodnie. Misją opiekował się Uniwersytet SWPS w Warszawie. W projekt zaangażowana były również m.in. NASA, Politechnika Warszawska, PIAP, WAT, i inni.

W trakcie „Dnia Marsa” dr Natalia Zalewska przedstawi odczyt pt. „Okiem geologa: co możemy odczytać z marsjańskich zdjęć”.

Sondy krążące po orbicie Marsa, lądowniki oraz łaziki dostarczały i dostarczają wielu danych z urządzeń zainstalowanych na swoich pokładach. Dzięki kamerom, radarom, spektrometrom, analizatorom i laserom dowiadujemy się jak zbudowana jest nasza sąsiednia planeta. Geolodzy, wybierając dane dotyczące bezpośrednio powierzchni i wnętrza Marsa, muszą odpowiednio je zinterpretować. W trakcie piątkowej prelekcji wyjaśnię, na czym polega interpretacja takich danych i co możemy wyczytać ze zdjęć Czerwonej Planety – mówi dr Natalia Zalewska.

Spotkanie, zarówno to „na żywo”, jak i „on-line”, zaplanowane jest na godzinę 10:10. Ci, którzy nie mogą pojawić się w Kielcach osobiście, mogą obejrzeć prelekcję na Kanale lub pod Adresem.

Źródło: CBK PAN, Orion – serwis edukacyjny PTA