Dragony, Starlinki, Spaceshipy – o działaniach firmy SpaceX z redaktorem SpaceX.com.pl

img

Firma SpaceX zapisała się już w historii podboju kosmosu złotymi zgłoskami. Prywatne przedsiębiorstwo Elona Muska realizuje regularne misje zaopatrzeniowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wkrótce zacznie przeprowadzać loty z załogą, a w planach ma podbój Marsa. Ostatnio słychać też o niej z powodu budowanej przez nią sieci satelitów Starlink. O wszystkim, co robi SpaceX, rozmawiamy w trzecim odcinku „Kosmicznych Rozmów”.

W trzecim odcinku naszego cyklu rozmawiamy z Piotrem Szmigielskim, redaktorem portalu SpaceX.com.pl, opisującego w języku polskim działania amerykańskiej firmy SpaceX.

SpaceX to gorący temat dla pasjonatów lotów kosmicznych. Firma zrewolucjonizowała rynek rakietowy i przez ostatnie 10 lat jest symbolem postępującej komercjalizacji przemysłu kosmicznego.

Do największych osiągnięć firmy możemy zaliczyć stworzenie rakiety Falcon 9, która zmieniła rynek usług wynoszenia satelitów. Falcon 9 to dwuczłonowa konstrukcja, której dolny stopień wraca na Ziemię i ląduje. Dzięki temu firma może, po odpowiednich pracach remontowych, ponownie wykorzystać stopień do kolejnych lotów. Te i inne innowacje powodują, że koszty wynoszenia satelitów za pomocą systemu Falcon 9 są niższe od konkurencji i już teraz rakieta ta jest najpopularniejsza na rynku amerykańskim.

Już w maju SpaceX, jako pierwsze prywatne przedsiębiorstwo w historii, wyniesie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej astronautów. Majowy lot będzie pierwszą amerykańską kosmiczną misją załogową od czasu zakończenia programu wahadłowców w 2011 roku.

Od 2012 roku firma realizuje regularne dostawy towaru do stacji przy użyciu swojego statku Dragon, którego w kierunku ISS wynosi rakieta Falcon 9.

Ostatnio SpaceX jest coraz bardziej znane z powodu budowanej sieci satelitów telekomunikacyjnych Starlink. Starlink to sieć satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej, które mają świadczyć usługi dostępu niskich opóźnień do sieci Internet. Popyt na takie usługi ma pochodzić w szczególności z tych obszarów naszej planety, gdzie obecnie dostęp do połączeń naziemnych jest niemożliwy lub znacznie utrudniony. Firma chce z tego rodzaju usług uczynić jedno ze swoich źródeł dochodu.

Satelity Starlink wysyłane są od 2019 roku w dużej ilości na niskie orbity okołoziemskie i przed zajęciem docelowych pozycji tworzą jasne pociągi punktów, często widoczne z Polski.

Długofalowym celem firmy SpaceX jest kolonizacja Marsa i uczynienie człowieka gatunkiem międzyplanetarnym. W osiągnięciu tego ma pomóc superciężka rakieta Super Heavy - Starship. Firma rozwija ten system od kilku lat. A my możemy śledzić postępy w budowie kolejnych prototypów statku Starship.

O wszystkich tych działaniach firmy SpaceX usłyszycie w rozmowie z Piotrem.

Dragony, Starlinki, Starshipy. Rozmowa o działaniach firmy SpaceX z Piotrem Szmigielskim, redaktorem SpaceX.com.pl

Posłuchaj w serwisie YouTube

Posłuchaj na odtwarzaczu

O czym posłuchasz w tym odcinku?

• początki strony SpaceX.com.pl