Dragony, Starlinki, Spaceshipy - o działaniach firmy SpaceX z redaktorem SpaceX.com.pl

img

Firma SpaceX zapisała się już w historii podboju kosmosu złotymi zgłoskami. Prywatne przedsiębiorstwo Elona Muska realizuje regularne misje zaopatrzeniowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wkrótce zacznie przeprowadzać loty z załogą, a w planach ma podbój Marsa. Ostatnio słychać też o niej z powodu budowanej przez nią sieci satelitów Starlink. O wszystkim co robi SpaceX rozmawiamy w trzecim odcinku Kosmicznych Rozmów.

W trzecim odcinku Kosmicznych Rozmów rozmawiamy z Piotrem Szmigielskim, redaktorem portalu SpaceX.com.pl, opisującego w języku polskim działania amerykańskiej firmy SpaceX.

Firma SpaceX to gorący temat dla pasjonatów lotów kosmicznych. Firma zrewolucjonizowała rynek rakietowy i przez ostatnie 10 lat jest symbolem postępującej komercjalizacji przemysłu kosmicznego.

Do największych osiągnięć firmy możemy zaliczyć stworzenie rakiety Falcon 9, która zmieniła rynek usług wynoszenia satelitów. Rakieta Falcon 9 to dwuczłonowa konstrukcja, której dolny stopień wraca na Ziemię i ląduje. Dzięki temu firma może, po odpowiednich pracach remontowych ponownie wykorzystać stopień do kolejnych lotów. Te i inne innowacje powodują, że koszty wynoszenia satelitów za pomocą systemu Falcon 9 są niższe od konkurencji i już teraz rakieta ta jest najpopularniejsza na rynku amerykańskim.

Już w maju SpaceX jako pierwsze prywatne przedsiębiorstwo w historii wyniesie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej astronautów. Majowy lot będzie pierwszą amerykańską kosmiczną misją załogową od czasu zakończenia programu wahadłowców w 2011 roku.

Od 2012 roku firma realizuje regularne dostawy towaru do stacji przy użyciu swojego statku Dragon, którą w kierunku ISS wynosi rakieta Falcon 9.

Ostatnio SpaceX jest coraz bardziej znane z powodu budowanej sieci satelitów telekomunikacyjnych Starlink. Starlink to sieć satelitów firmy SpaceX na niskiej orbicie okołoziemskiej, które mają świadczyć usługi dostępu niskich opóźnień do sieci Internet. Popyt na takie usługi ma pochodzić w szczególności z tych obszarów naszej planety, gdzie obecnie dostęp do połączeń naziemnych jest niemożliwy lub znacznie utrudniony. Firma chce z tego rodzaju usług uczynić jedno ze swoich źródeł dochodu.

Satelity Starlink wysyłane są od 2019 roku w dużej ilości na niskie orbity okołoziemskie i przed zajęciem docelowych pozycji tworzą jasne pociągi punktów, często widoczne z Polski.

Długofalowym celem firmy SpaceX jest kolonizacja Marsa i uczynienie człowieka gatunkiem międzyplanetarnym. W osiągnięciu tego ma pomóc superciężka rakieta Super Heavy - Starship. Firma rozwija ten system od kilku lat. A my możemy śledzić postępy w budowie kolejnych prototypów statku Starship.

O wszystkich tych działaniach firmy SpaceX usłyszycie w rozmowie z Piotrem.

Dragony, Starlinki, Starshipy. Rozmowa o działaniach firmy SpaceX z Piotrem Szmigielskim, redaktorem SpaceX.com.pl

Posłuchaj w serwisie YouTube

Posłuchaj na odtwarzaczu

O czym posłuchasz w tym odcinku?

• początki strony SpaceX.com.pl