Halo Drogi Mlecznej jest gorętsze niż sądzono

Droga Mleczna

Halo otaczające naszą Drogę Mleczną jest znacznie gorętsze niż kiedyś sądzili naukowcy – i może nie być wyjątkowe wśród galaktyk.

W najnowszej pracy naukowcy z Ohio State University wykazali, że elementy halo Drogi Mlecznej – mglista mgła gazu, pyłu i ciemnej materii, otaczająca niektóre galaktyki – były co najmniej 10 razy gorętsze niż wcześniej sądzono.

Nowe badania wykazały, że ekstremalne temperatury, które naukowcy odkryli w pierwotnej analizie – ponad 10 mln Kelwinów – można prawdopodobnie znaleźć w całym halo.

„Nie możemy stwierdzić z całą pewnością, że występuje wszędzie, ponieważ nie przeanalizowaliśmy całego halo. Ale wiemy już, że temperatury, które zaobserwowaliśmy w pierwszym badaniu, zdecydowanie nie są wyjątkowe i jest to bardzo ekscytujące” – powiedziała Smita Mathur, profesor astronomii na Ohio State.

Profesor Mathur uważa, że badania halo Drogi Mlecznej i ostatnie, dotyczące jego odkrycia, mogą pomóc astronomom lepiej zrozumieć sposób, w jaki Droga Mleczna i podobne galaktyki tworzą się i ewoluują. Dane zostały zebrane przez teleskop XMM-Newton.

Badanie pokazało, że halo było znacznie cieplejsze niż naukowcy sądzili, ale nie ujawniło, czy tak było w całej galaktyce, czy też teleskop wykrył aberrację wywołaną przez nieznaną siłę, pochodzącą z badanego kierunku.

Anjali Gupta przeanalizowała dane z japońskiego satelity rentgenowskiego Suzaku, który zebrał widmo z halo Drogi Mlecznej w czterech różnych kierunkach. Analiza ta potwierdziła wcześniejsze odkrycie, że halo jest znacznie gorętsze niż sądzono, a także wykazała, że pozostałe części halo są prawdopodobnie tak samo gorące jak te, których dotyczyły badania.

Naukowcy zastanawiali się również, czy temperatury, które znaleźli w halo Drogi Mlecznej, można znaleźć także w innych galaktykach.

Mathur i Sanskriti Das, jej doktorantka, która jest współautorką poprzedniego badania na temat halo Drogi Mlecznej, przeanalizowały dane z galaktyki odległej od nas o 200 mln lat świetlnych. Galaktyka NGC 3221 ma kształt i rozmiar podobny do Drogi Mlecznej. Analiza wykazała, że halo otaczające tę galaktykę jest tak samo gorące, jak halo otaczające Drogę Mleczną.

The Milky Way has one very hot halo, astronomers find