Drugi spacer kosmiczny na chińskiej stacji Tiangong

img

Dwóch astronautów wyszło 20 sierpnia 2021 r. na zewnątrz Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong), aby wykonać kolejne prace związane z przygotowaniem do działania pierwszego modułu Tianhe. Był to drugi spacer kosmiczny w historii działania stacji.

Na zewnątrz modułu Tianhe wyszli: Nie Haisheng i Liu Boming. Właz wyjściowy został otworzony przez astronautów o 8:38 czasu pekińskiego, astronauci wyszli na zewnątrz o 10:12. Na pokładzie stacji pozostał Tang Hongbo, a jego rolą było nadzorowanie prac.

Głównym zadaniem wyjścia była instalacja poręczy na nogi na potrzeby przyszłych spacerów oraz instalacja platformy automatycznej na ramieniu robotycznym. Za jego pomocą będą wykonywane kolejne prace instalacyjne na module Tianhe.

Astronauci pracowali też przy zewnętrznej kamerze panoramicznej oraz zainstalowali pompy systemu kontroli termicznej. Spacer zakończył się o 14:33, a więc po niecałych 6 godzinach - 1 godzinę wcześniej niż przypuszczano.

Pierwsze miesiące działania stacji

Na Chińskiej Stacji Kosmicznej trwa pierwsza załogowa ekspedycja. Trzech astronautów przyleciało do stacji 17 czerwca 2021 r. w statku Shenzhou 12. Zadaniem pierwszej załogi jest uruchomienie stacji, wykonanie pierwszej serii eksperymentów kosmicznych i przeprowadzenie przygotowań pod dalszą rozbudowę. W 2022 r. do stacji zostaną dołączone kolejne dwa moduły, przeznaczone do prac badawczych.

Pierwszy spacer kosmiczny na stacji przeprowadzono 3 lipca. Wówczas na zewnątrz modułu Tianhe wyszli Liu Boming i Tang Hongbo.

Pierwsza ekspedycja oprócz prac technicznych i konserwacyjnych prowadzi także pierwsze eksperymenty. Astronauci zainstalowali i aktywowali lodówkę do trzymania próbek medycznych oraz wirówkę. Uruchomiony też został m.in. eksperyment lewitacji magnetycznej.

Kolejne loty do stacji

Trwają przygotowania do 2. misji zaopatrzeniowej do stacji. Statek Tianzhou 3 znajduje się już na terenie kosmodromu Wenchang i ma zostać wyniesiony przez rakietę Długi Marsz 7 20 września. Również we wrześniu ze stacją pożegna się pierwsze ekspedycja, która wróci na Ziemię w statku Shenzhou 12.

W październiku planowany jest lot drugiej trzyosobowej załogi w statku Shenzhou 13.

Na podstawie: Xinhua/SpaceNews

Na zdjęciu: Liu Boming pracujący na zewnątrz modułu Tianhe. Źródło: Xinhua/Tian Dingyu.