Dwa loty towarowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

sojuz

W lutym do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej poleciały dwie bezzałogowe misje zaopatrzeniowe. Towar do stacji przywiózł rosyjski Progress MS-19, a teraz w drodze jest też amerykański Cygnus NG-17.

Pierwsza w 2022 roku misja z Bajkonuru

15 lutego 2022 r. z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystrzelono rakietę Sojuz 2.1a. Celem tej misji było wyniesienie statku towarowego Progress MS-19 w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Statek trafił po niecałych 9 minutach na docelową orbitę transferową i oddzielił się od górnego stopnia Sojuza.

Progress MS-19 kontynuował podróż do stacji ISS przez kolejne dwa dni. Po sześciu manewrach orbitalnych statek zbliżył się do stacji i zadokował 17 lutego do modułu Poisk w jej rosyjskiej części.

Do Progressa zapakowano 1,6 t towaru, na co składa się zaopatrzenie dla załogi, sprzęt konserwacyjny na potrzeby stacji i eksperymenty naukowe. Dodatkowo jak w każdej misji Progressa zawozi on na stację płynne zasoby potrzebne w systemach zaopatrzenia w wodę oraz systemie sztucznej atmosfery.

Wśród eksperymentów naukowych znalazł się m.in. zestaw Neirolab do badania wpływu warunków kosmicznych na efektywność wykonywania różnych czynności przez kosmonautów. Do stacji przybyły też kolejne zestawy badania Aseptik, które pomaga rozwinąć metody sterylizacji na potrzeby badań biologicznych na orbicie. W Progressie było też miejsce dla zestawu Biomodul do Fotobioreaktora, w którym sprawdzana jest efektywność hodowli bogatej w białko algi morskiej.

Oprócz eksperymentów i rzeczy dla członków ekspedycji na stację ISS przyleciało w tym locie: 430 kg paliwa do systemów napędowych stacji, 420 kg wody oraz 40 kg azotu. W Progressie podróżowało też 6 nanosatelitów standardu Cubesat 3U, które zostaną wypuszczone podczas przyszłych spacerów kosmicznych.

Lot Progressa był pierwszym z kosmodromu Bajkonur w 2022 r. i pierwszym w ogóle lotem do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start rakiety Antares z misją Cygnus NG-17

19 lutego przeprowadzono drugi w 2022 roku start rakietowy, którego celem jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Z kosmodromu MARS na wyspie Wallops wystartowała rakieta Antares ze statkiem towarowym Cygnus NG-17.

Lot rakietowy dwustopniowej konstrukcji trwał około 9 minut. Udało się z powodzeniem umieścić ładunek na transferowej orbicie do stacji ISS. Cumowanie w amerykańskiej części kompleksu powinno nastąpić 21 lutego. W zadokowaniu statku pomoże ramię robotyczne Canadarm2.

Ładunkiem załadowanym do Cygnusa jest ważące 3,7 t zaopatrzenie dla załogi, eksperymenty naukowe, sprzęt konserwacyjny dla stacji oraz eksperymentalny stały akumulator litowo-jonowy od japońskiej agencji kosmicznej JAXA.

W misji Cygnus NG-17 poleciał naukowy zestaw Colgate Skin Aging, za pomocą którego sprawdzane będą zmiany w specjalnie przygotowanej tkance skórnej. Przyspieszone starzenie skóry w warunkach mikrograwitacji pozwala badać takie zmiany efektywniej niż na Ziemi. Na stacji testowane też będą lekarstwa na raka piersi i raka prostaty. Za to badanie medyczne odpowiadał będzie eksperyment MicroQuin 3D Tumor. Na stację poleciał też sprzęt OGA H2 Sensor Demo, który będzie sprawdzał nowe czujniki zawartości wodoru. Takie czujniki są zamontowane w systemie OGS - elektrolitycznego generowania tlenu z wody. Czujniki te są potrzebne, by monitorować czy w wyniku elektrolizy wodór nie przedostaje się do sztucznej atmosfery stacji, a jest bezpiecznie usuwany lub utylizowany. Nowe czujniki mają cechować się większą wytrzymałością, co zmniejszyłoby częstotliwość ich wymian. Ostatnim eksperymentem, który opisujemy jest XROOTS. To badanie testujące hydroponiczne i aeroponiczne techniki uprawy roślin. Techniki te nie wymagają stosowania gleby, więc są lżejsze niż te stosowane obecnie w warunkach orbitalnych.

Była to już 6. misja wykonywana przez firmę Northrop Grumman w ramach komercyjnego kontraktu CRS-2 na zaopatrzenie ISS. Do wypełnienia umowy pozostaje wykonanie jeszcze dwóch dodatkowych misji: NG-18 w sierpniu 2022 r. i NG-19 w 2023 r. Cygnus podczas pobytu na stacji zostanie też po raz pierwszy wykorzystany w celu podniesienia orbity stacji. Do tej pory zadanie to wykonywane było jedynie przez rosyjskie statki Progress.

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a startująca z misją towarową Progress MS-19. Źródło: Roskosmos.