Dwa starty do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ciągu dwóch dni

img

Rakieta Sojuz FG w swoim ostatnim locie wyniosła w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej statek Sojuz MS-15 z trójką astronautów na pokładzie. Dzień wcześniej do ISS poleciał japoński statek towarowy HTV-8.

Pożegnanie rakiety Sojuz FG

25 września o godzinie 15.57 czasu polskiego z historycznego stanowiska 1/5 na kosmodromie Bajkonur wystartowała po raz ostatni  rakieta Sojuz FG. System ten był wykorzystywany przez ponad 18 lat do wynoszenia załóg do ISS. W ostatnich latach, po zakończeniu programu wahadłowców, był to jedyny sposób na transport załóg na niską orbitę. Teraz rolę tej rakiety przejmie Sojuz 2 - testowany już w locie do stacji w tym roku.

W ramach misji Sojuz MS-15 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej poleciała trójka astronautów:

Oleg Iwanowicz Skripoczka (Rosja) – weteran lotów kosmicznych, z wykształcenia inżynier mechanik – pracował w zakładach RKK Energia. W 2010 roku poleciał na swoją pierwszą misję do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W czasie tej ekspedycji spędził na orbicie 159 dni i wyszedł na trzy spacery kosmiczne. Po raz kolejny poleciał na ISS w marcu 2016 roku. To również była długa ekspedycja, trwająca 172 dni. W locie Sojuzem MS-15 pełnił rolę dowódcy statku.

Dr Jessica Ulrika Meir (USA/Szwecja) – naukowiec zajmujący się badaniem człowieka w warunkach kosmicznych. Zdobyła tytuł magistra nauk o kosmosie. Po ukończeniu studiów pracowała w laboratoriach firmy Lockheed Martin w Centrum Kosmicznym im. Johnsona w Houston, tam była odpowiedzialna za eksperymenty związane z życiem załogi na orbicie. W 2009 roku zdobyła doktorat z biologii morza. Została przyłączona do korpusu astronautów NASA w 2015 roku. Będzie to jej pierwsza misja kosmiczna.

Hazzaa Ali AlMansoori (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – inżynier lotnictwa i pilot wojskowy F-16. Został wybrany na pierwszego astronautę Zjednoczonych Emiratów Arabskich w ramach partnerstwa z Rosją. Jako jedyny z astronautów lotu Sojuz MS-15 nie weźmie udziału w pełnej ekspedycji, a wróci już 3 października, razem z Nickiem Hague i Aleksiejem Owczininem. Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się 41. państwem, którego obywatel został wysłany w przestrzeń kosmiczną.

Załoga zadokowała do kompleksu orbitalnego niecałe 6 godzin od startu, o 21.42 (wg czasu polskiego). Do 3 października na stacji będzie przebywać 9 astronautów. Następnie na Ziemię w statku Sojuz MS-12 powrócą: Nick Hague (NASA), Aleksiej Owczinin (Roskosmos) i Hazzaa Ali AlMansoori (Zjednoczone Emiraty Arabskie).

Zaopatrzenie z Japonii

24 września na rakiecie H-IIB w kierunku ISS poleciał statek transportowy HTV-8. W jego niehermetyzowanej części umieszczono 6 baterii litowo-jonowych – kolejna partia z procesu wymiany obecnie stosowanych akumulatorów niklowo-wodorowych. Po tej wymianie już 3/4 systemu zasilania będzie używało nowych baterii.

W kapsule umieszczono jedzenie i zaopatrzenie dla załogi stacji oraz eksperymenty naukowe, które będą wykonywane w japońskim module Kibo. Wśród nich znalazła się wirówka CBEF-L do przeprowadzania eksperymentów biologii komórkowej przy użyciu symulowanej grawitacji czy SOLLIS – test komunikacji laserowej, powstały w partnerstwie japońskiej agencji kosmicznej JAXA i firmy Sony.

Na pokładzie statku znalazło się także miejsce dla trzech nanosatelitów: japońskiego uniwersyteckiego CubeSata AQT-D do testu napędu z pary wodnej, egipskiego CubeSata NARSScube-1 do testów i gromadzenia doświadczenia w obsłudze systemów optycznych na orbicie oraz pierwszego satelitę Rwandy – RWASAT-1, który jest demonstratorem technologii.

Japoński statek zadokuje do ISS w sobotę.

Na podstawie: NASA/JAXA/NS/SN

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz FG startująca ze statkiem Sojuz MS-15 i trójką astronautów na pokładzie. Źródło: NASA/Bill Ingalls.