Dwa udane starty rakiet z Chin i Rosji

img

W piątek miały miejsce dwa starty rakiet orbitalnych. Rosyjski system Rokot wyniósł na orbitę satelitę wojskowego, a chińska rakieta Kuaizhou-1A umieściła w przestrzeni kosmicznej parę niewielkich satelitów eksperymentalnych.

Rosyjski start został przeprowadzony z kosmodromu Plesieck. Lekka rakieta nośna Rokot wystartowała 30 sierpnia br. o 16:00 czasu polskiego. Misja zakończyła się powodzeniem. Ładunkiem na rakiecie był satelita Geo-IK-2 13, służący do dokładnych pomiarów pola grawitacyjnego Ziemi. Geo-IK-2 13 zastąpi satelitę Geo-IK-2 11 wysłanego w 2011 roku, który przez problemy z rakietą nie trafił na właściwą orbitę, a w końcu spadł z transferowej orbity w 2013 roku. Jest to 3. generacja wojskowych satelitów geodezyjnych Rosji. Na orbicie działa jeszcze Geo-IK-2 12, wysłany w czerwcu 2016 roku.

Źródło: Russia Today.

Z kosmodromu Jiuquan przeprowadzono w nocy z piątku na sobotę start rakiety Kuaizhou-1A z parą komercyjnych satelitów Kuxue-09 oraz Xiaoxiang 1-07. Kuxue-09 to platforma do testów w mikrograwitacji, zbudowana przez firmę DFH - jednego z największych producentów platform satelitarnych w Chinach. Xiaoxiang 1-07 to satelita firmy SpaceTY, wg doniesień ma rozmiar standardu CubeSat 2U i ma testować technologię żagla słonecznego do manewrów orbitalnych.

Był to 57. i 58. udany start orbitalny w 2019 roku. Starty rosyjskiej i chińskiej rakiety odbyły się dzień po tym jak irańska rakieta Safir-1B eksplodowała na stanowisku podczas przygotowań do lotu orbitalnego. Następny w planach jest lot zaopatrzeniowy japońskiego statku HTV do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Start ten powinien zostać przeprowadzony 11 września.

Źródło: NS/Xinhua

Na zdjęciu: Start rakiety Kuaizhou-1A z parą eksperymentalnych satelitów. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.