Dwie misje Starlink w ciągu 24 godzin

falcon 9

Firma SpaceX wykonała drugi w przeciągu niecałej doby start rakiety Falcon 9 z satelitami telekomunikacyjnymi Starlink. Na orbitę w misji Starlink 4-15 trafiło kolejnych 53 statków.

13 maja 2022 r. z kosmodromu Vandenberg na zachodnim wybrzeżu USA odbył się start rakiety Falcon 9 z misją Starlink 4-13. Już niecałe 24 godziny później ze wschodniego wybrzeża i kosmodromu Cape Canaveral przeprowadzono następny start… 14 maja 2022 r. o 19:40 czasu lokalnego ze stanowiska SLC-40 wystartowała rakieta Falcon 9 w misji Starlink 4-15 z zestawem 53 satelitów Starlink.

Lot przebiegł pomyślnie i około godziny od startu wszystkie satelity zostały wypuszczone przez górny stopień rakiety na wstępnej orbicie, skąd trafią używając własnego napędu na docelową płaszczyznę orbitalną.

W misji wykorzystano nowowyprodukowany dolny stopień rakiety Falcon 9. Człon o oznaczeniu B1073 dołączy do bogatej flotylli stopni rakietowych, które są wielokrotnie wykorzystywane do różnych misji orbitalnych. Rekordziści wykonywali już po 12 lotów. Nowy człon B1073 po wykonanej pracy powrócił na Ziemię i wykonał swoje pierwsze lądowanie na autonomicznej barce JRTI na Oceanie Atlantyckim.

O sieci Starlink

Misja Starlink 4-15 była 14. przeprowadzoną w tym roku misją poświęconą budowie sieci Starlink. Obecnie firma SpaceX realizuje średnio jeden start rakietowy na tydzień, z czego większość stanowią loty budujące ich własny system Starlink.

Starlink to sieć satelitów umożliwiających szerokopasmowy i o niskich jak na usługę satelitarną opóźnieniach dostęp do sieci Internet. Głównymi klientami sieci są osoby i organizacje zlokalizowane w miejscach, gdzie naziemne usługi są zawodne bądź w ogóle niedostępne.

W maju 2021 r. SpaceX zakończył budowę pierwszej powłoki orbitalnej sieci satelitów Starlink. Teraz firma zapełnia kolejną powłokę, oznaczoną cyfrą 4 (stąd nazwy misji 4-X). Są to orbity o wysokości 540 km i inklinacji 53,2 stopni. W 2022 r. wszystkie loty kierowane są na tą powłokę. Do końca roku SpaceX chce przeprowadzić 40 lotów z satelitami Starlink. Do tej pory we wszystkich misjach Starlink wysłano łącznie ponad 2500 satelitów!

Więcej o sieci Starlink

Obecnie w misjach są wysyłane satelity Starlink wersji V1.5. Każdy z nich ma masę około 300 kg. Ich ładunek telekomunikacyjny składa się z anten obsługujących pasma radiowe Ka i Ku oraz laserów i systemów odbiorczych do międzysatelitarnej komunikacji laserowej. Statki mają też zamontowane specjalne osłony zmniejszające odbijanie promieni słonecznych od nich. Po wypuszczeniu na orbicie rozkładają swoje pojedyncze panele słoneczne i po testach działania każde z urządzeń odpala silniki jonowe Halla, by trafić na docelową orbitę kołową.

Był to 52. udany start rakiety orbitalnej na świecie i już 20. start rakiety Falcon 9 w 2022 r. Firma SpaceX planuje jeszcze dwie misje orbitalne w maju: kolejny start z satelitami Starlink i współdzieloną misję dla wielu klientów Transporter 5. Lot Starlink planowany jest już na 18 maja z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Z tego samego miejsca już dwa dni później powinna wystartować rakieta Atlas V z testową misją statku załogowego Boeing Starliner do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. To długo wyczekiwany test po nieudanej podobnej próbie w 2019 r.

Na podstawie: NSF/SpaceX

Na zdjęciu: Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink 4-15. Źródło: SpaceX.