Dwie niewielkie planetoidy przeleciały blisko Ziemi

img

Dzisiaj i trzy dni temu w pobliżu naszej planety przeleciały dwie małe planetoidy. Wykryto je 4 lutego w ramach przeglądu nieba Catalina Sky Survey (CSS) - poinformowała NASA.

Pierwszy z obiektów to planetoida, która otrzymała oznaczenie 2018 CC. Do Ziemi zbliżyła się na 184 tysiące kilometrów w dniu 6 lutego 2018 r. o godz. 3.10 polskiego czasu. Jest to mniej więcej połowa odległości do Księżyca oraz kilka razy dalej niż orbity satelitów geostacjonarnych. Naukowcy szacują, że asteroida ta ma rozmiary pomiędzy 15, a 30 metrów.

Drugą planetoidą była 2018 CB, która minęła Ziemię dzisiaj (9 lutego) o godz. 8.30 polskiego czasu. W tym przypadku dystans wyniósł jedną piątą odległości do Księżyca (około 64 tysiące kilometrów). Rozmiary ciała są szacowane od 15 do 40 metrów.

Paul Chodas, który kieruje Centrum ds. Badań Obiektów Bliskich Ziemi w NASA Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w Kalifornii (USA), wskazał, że obiekty tej wielkości przelatują niedaleko Ziemi niezbyt często, mniej więcej raz lub dwa razy w roku. Zwrócił także uwagę, że 2018 CC i 2018 CB mają prawdopodobnie większe rozmiary niż planetoida, która weszła w ziemską atmosferę, czego skutki widzieliśmy w 2013 r. w Czelabińsku w Rosji.

Projekt Catalina Sky Survey (CSS) jest finansowany przez NASA. Działa od około 20 lat i jest poświęcony poszukiwaniom obiektów przelatujących blisko Ziemi, tzw. NEO (ang. Near Earth Object), którymi mogą być planetoidy oraz komety. Najwięcej tego typu nowych ciał skatalogowano w 2016 r., było to 1889 obiektów, przy czym w ramach Catalina Sky Survey wykryto ich 930. W roku kolejnych liczba skatalogowanych nowych obiektów bliskich Ziemi wyniosła około 1400.

Orbita planetoidy 2018 CB względem Ziemi i Księżyca podczas przelotu 6 lutego 2018 r. Źródło: NASA/JPL-Caltech.