Dyski pyłowe wokół młodych czerwonych karłów

dysk protoplanetarny wokół czerwonego karła
Przypadkowe odkrycie zbioru młodych czerwonych karłów w stosunkowo niedużej odległości może pozwolić nam przyjrzeć się powolnemu procesowi powstawania planet.

Astronomowie z Australian National University (ANU) oraz UNSW Canberra odkryli wokół dwóch gwiazd duże dysku pyłowe, które świadczą o zachodzącym tam procesie formowania się planet.

"Wiemy, że Ziemia i wszystkie inne planety powstały z dysków takich jak te. Możliwość obserwowania procesu powstawania nowego układu planetarnego jest fascynująca," mówi główny badacz dr Simon Murphy (ANU Research School of AStronomy and Astrophysics).

"Niemniej jednak, inne gwiazdy w tym wieku zazwyczaj nie posiadają już dysków. Dyski wokół czerwonych karłów wydają się istnieć dłużej niż dyski wokół gorętszych gwiazd takich jak Słońce. Jak na razie nie wiemy dlaczego tak się dzieje," mówi Murphy.

Odkrycie obiektów takich jak te dwa podważa obecne teorie powstawania planet - tak uważa współautor opracowania prof. Warrick Lawson z UNSW Canberra. Według niego oznacza to, że proces powstawania planet może trwać znacznie dłużej niż wcześniej uważano.

Odkryte przez zespół czerwone karły mogą już posiadać pierwsze planety, które powstały w dysku. "Myślę, że wiele teleskopów będzie zwróconych w ich kierunku przez najbliższe kilka lat."

Naukowcy odkryli dyski wokół czerwonych karłów gdy zauważyli niespotykaną emisję w zakresie podczerwonym w widmie gwiazd.

Mimo, że same dyski nie były obserwowane bezpośrednio, dr Murphy uważa, że czerwone karły znajdujące się na tyle blisko nas dają szansę bezpośredniego dojrzenia dysku, lub nawet planet, za pomocą specjalistycznych teleskopów.

"Z uwagi na fakt, że młode czerwone karły są ciemniejsze od innych gwiazd, a tym samym ich blask jest mniejszy, są one doskonałym celem do poszukiwania dopiero co powstałych planet," uważa Murphy.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Journal.

Źródło: Australian National University