Dżety przyczyną braku gazu w galaktykach?

Galaktyka 4C12.50
Dżety z supermasywnych czarnych dziur mogą być przyczyną braku gazu w niektórych galaktykach. Tak przynajmniej wskazują wyniki obserwacji przeprowadzonych za pomocą ogólnoświatowej sieci radioteleskopów VLBI.

Astronomowie od dawna zastanawiali się dlaczego wiele galaktyk we Wszechświecie wydaje się nie posiadać dużych zasobów gazu, przez co nie mogą tworzyć nowych gwiazd. Obserwowano już szybkie wypływy gazu z galaktyk, ale nieznany był ich mechanizm.

Naukowcy z Holandii, Węgier i Włoch przeprowadzili obserwacje jądra galaktyki 4C12.50, odległej od nas o dwa miliardy lat świetlnych. Badaczom udało się ustalić położenie wypływu gazu i określić prędkość z jaką opuszcza galaktykę. Prędkość ta wynosi 1000 kilometrów na sekundę. Mimo bardzo silnego oddziaływania dżetu plazmy, który wypycha gaz, temperatura gazu jest niska, co jest pewną niespodzianką. Niespodzianka ta może okazać się wytłumaczeniem braków gazu w niektórych galaktykach, gdyż właśnie chłodny gaz jest podstawowym składnikiem budulcowym nowych gwiazd, a w przypadku 4C12.50 jest on usuwany z galaktyki.

Źródło: Science / ASTRON.

Zdjęcie galaktyki 4C12.50 w zakresie widzialnym. W ramce pokazano radiowe obserwacje  z sieci VLBI, na których widać jak dżet plazmy z supermasywnej czarnej dziury wypycha z galaktyki chłodny gaz, oznaczony kolorem pomarańczowym. Źródło: ST/STSci/Tadhunter et al.; oraz VLBI, Morganti et al. 2013.