ESA zbuduje dmuchaną bazę na Księżycu?

Naukowcy wciąż pracują nad projektem nowej bazy księżycowej. Nie próżnują i artyści. Jedna z takich artystycznych koncepcji przedstawia wizję przyszłej osady na Księżycu złożonej z częściowo zakopanych nadmuchiwanych habitatów.

Obiekty te znajdowałyby się w pobliżu biegunów księżycowych, na obszarach niemal cały czas oświetlanych przez Słońce. Lustra umieszczone nad każdym siedliskiem odbijałyby światło słoneczne do szklarni znajdujących się w konstrukcjach w kształcie pączka (tj. torusa). Planowana struktura habitatów jest modułowa – kilka modułów może tworzyć dużą bazę księżycową lub nawet księżycową wioskę.

Ten nowatorski projekt opiera się na badaniu finansowanym przez program Open Space Innovation Platform Europejskiej Agencji Kosmicznej (OSIP ESA). Został zgłoszony przez austriacką firmę Pneumocell, zatrudniającą specjalistów od konstrukcji nadmuchiwanych.

Firma Pneumocell przeprowadziła badanie systemowe habitatu księżycowego opartego na ultralekkich konstrukcjach prefabrykowanych. Poniżej można zobaczyć materiał filmowy, w którym omówione są szczegóły projektu:

Nadmuchiwane siedlisko księżycowe ze szklarnią. Projekt zgłoszony przez Pneumocell na Open Space Innovation Platform ESA

Po nadmuchaniu siedliska zostałyby częściowo zakopane pod warstwą regolitu księżycowego (na głębokość ok. 4–5 m) w celu ochrony przed promieniowaniem i mikrometeorytami. Nad każdym habitatem wzniesiono by kratownicę z lustrzaną membraną zaprojektowaną tak, aby obracała się i podążała za Słońcem. Światło słoneczne z tego lustra byłoby kierowane w dół przez sztuczny krater do kolejnego lustra w kształcie stożka, które kierowałoby światło słoneczne do szklarni w siedlisku.

Więcej informacji: PNEUMO PLANET MOON HABITAT