ESO podpisało największy kontrakt w historii astronomii naziemnej

Wizualizacja wnętrza teleskopu E-ELT
400 milionów euro to mało czy dużo? Dzisiaj podpisano kontrakt pomiędzy Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO), a konsorcjum, które zbuduje kopułę i główną strukturę Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT). Jest to największy w historii kontrakt dotyczący budowy teleskopu naziemnego.

Uroczyste podpisanie umowy nastąpiło 25 maja 2016 r. w Garching koło Monachium (Niemcy), gdzie mieści się główna siedziba ESO. Ze strony ESO podpis złożył Dyrektor Generalny, Tim de Zeeuw, a w imieniu konsorcjum ACe Consortium prezesi firm wchodzących w jego skład. Konsorcjum obejmuje włoskie firmy Astaldi i Cimolai jako głównych wykonawców oraz EIE Group jako podwykonawcę. Warto wspomnieć, że firmę Cimolai można kojarzyć z udziałem w budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.

European Extremely Large Telescope (E-ELT), czyli Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski będzie największym teleskopem optycznym i podczerwonym na świecie. Jego zwierciadło będzie mieć rozmiar 39 metrów i powierzchnię zbierającą światło większą niż wszystkie obecnie pracujące teleskopy naukowe razem wzięte. Z kolei zaawansowany system optyki adaptatywnej ma dać obrazy nawet 15 razy ostrzejsze niż te, które uzyskuje Kosmiczny Teleskop Hubble'a. E-ELT ma rozpocząć obserwacje w 2024 roku.

Już wcześniej ESO podpisało umowy na inne elementy projektu. Na przykład wykonano już operację wyrównania wierzchołka góry Cerro Armazones, na której będzie budowany teleskop. Zbudowano także drogę dojazdową na szczyt. Podpisane są kontrakty na budowę początkowych instrumentów dla E-ELT, takich jak MICADO, HARMONI oraz METIS, a także na system optyki adaptatywnej MAORY.

W projekcie mamy też polskie wątki. W projektowaniu spektrografu HIRES dla E-ELT udział biorą polscy naukowcy i inżynierowie pod kierunkiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernik w Toruniu. Polacy mają nadzieję, że później będą konstruować elementy tego spektrografu. Oprócz tego można powiedzieć, że sam teleskop E-ELT będzie częściowo polską własnością, bowiem nasz kraj jest członkiem Europejskiego Obserwatorium Południowego od 2015 roku.

Zachęcamy do obejrzenia wizualizacji teleskopu E-ELT porównujących jego rozmiary ze słynnymi budowlami w różnych krajach świata. Zebraliśmy je wszystkie razem na jednej stronie. Dla Polski do porównania wybrano Kościół Mariacki w Krakowie.

Wizualizacja wnętrza teleskopu E-ELT. Źródło: Źródło: ESO/L. Calçada/ACe Consortium.

Wizualizacja teleskopu E-ELT na górze Cerro Armazones w Chile. Źródło: ESO/L. Calçada/ACe Consortium.

Porównanie rozmiarów E-ELT oraz Kościoła Mariackiego w Krakowie. Źródło: ESO.

Zobacz więcej wizualizacji porównujących rozmiary E-ELT i słynnych budowli