Europa Clipper - taką nazwę nadano misji do księżyca Jowisza

Europa - księżyc Jowisza
NASA podała jaką nazwę wybrała dla przyszłej misji kosmicznej do księżyca Jowisza - Europy. Od teraz oficjalna nazwa projektu to Europa Clipper. Zapewne niektórzy zauważą, że to swego rodzaju nawiązanie do morskich żaglowców.

Europa Clipper jest nawiązaniem do nazwy jednej z kategorii statków. Kliper to szybki żaglowiec, który ma trzy lub cztery wysokie maszty. Tego typu statki towarowo-pasażerskie pływały po oceanach w XIX wieku. Są prekursorami współcześnie używanych wielkich żaglowców.

Celem misji będą badania księżyca Europa, jednego z licznych księżyców Jowisza, ale dość szczególnego: uważa się, iż pod lodowa powierzchni Europy skrywa się ocean ciekłej wody (i na dodatek słonej). Sonda kosmiczna ma co dwa tygodnie przelatywać blisko Europy w szybkim tempie. Łącznie ma dokonać pomiędzy 40, a 45 takich zbliżeń. Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, badania budowy i struktury lodowej pokrywy oraz wnętrza księżyca mają dać naukowcom odpowiedź na pytanie czy Europa jest zdana do zamieszkania przez jakieś formy życia. Konieczne do tego warunki to nie tylko ciekła woda, ale także obecność odpowiednich związków chemicznych i źródła energii zdolnego do wykorzystania przez procesy biologiczne.

Sonda ma zostać wystrzelona przez NASA po 2020 roku. Lot do Jowisza zajmie jej kilka lat, zatem wyników badań Europy z bliska możemy oczekiwać około 2030 roku.

Zdjęcie Europy, księżyca Jowisza, wykonane w latach 90. przez sondę kosmiczną Galileo. Źródło: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute.