Europejska sonda kosmiczna wylądowała na komecie

Po raz pierwszy w historii sonda kosmiczna wylądowała na komecie! Europejski lądownik Philae osiadł na jądrze komety 67P/Churyumov–Gerasimenko. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) potwierdziła sukces lądowania. W misji Rosetta biorą udział polscy naukowcy.

Operacja lądowania rozpoczęła się o 9:35 czasu polskiego. Wtedy to lądownik Philae został wypuszczony przez sondę Rosetta, znajdującą się 22,5 km od centrum jądra komety. Po trwającym kilka godzin podejściu, lądownik o masie 100 kg, osiadł na komecie o godzinie. Potwierdzenie dotarło na Ziemię o godzinie 17:03.

Początki misji nie obyły się bez problemów, Start był planowany na początek 2003 roku, ale został przełożony z powodu wcześniejszej awarii rakiety nośnej. Bezzałogowa sonda Rosetta została ostatecznie wystrzelona z Ziemi w marcu 2004 r. za pomocą rakiety Ariane-5 z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Trzykrotnie przeleciała w pobliżu Ziemi, aby wykorzystać pole grawitacyjne naszej planety do uzyskania odpowiedniej prędkości i trajektorii. Było to w latach 2005, 2007 i 2009. Sonda przeleciała także w pobliżu Marsa.

Na początku 2014 roku Rosettę wybudzono ze stanu hibernacji i rozpoczęto przygotowania do dotarcia do komety Czuriumowa-Gierasimienko. Do komety sonda dotarła 6 sierpnia 2014 i od tamtej pory towarzyszy jej na orbicie wokół Słońca.

W ostatnich tygodniach trwał proces wyboru miejsca do lądowania na powierzchni komety, Najpierw wyselekcjonowano 10 obszarów, z których jako najlepszy wybrany został "obszar J", nazwany później Agilkia. To na nim osiadł dzisiaj lądownik Philae.

Nazwa Rosetta nawiązuje do "kamienia z Rosetty" dzięki któremu udało się rozszyfrować egipskie hieroglify. Naukowcy mają nadzieję, że badania komety z bliska będą równie przełomowe dla zrozumienia początków Układu Słonecznego. Komety są bowiem najstarszymi "blokami budulcowymi" Układu Słonecznego. Być może to właśnie kometom zawdzięczamy wodę znajdującą się na Ziemi.

Kometę 67P/Churyumov–Gerasimenko odkrył kijowski astronom Klim Czuriumow, na zdjęciach wykonanych przez Swietłanę Gierasimienko w Ałma-Acie w 1969 roku. Kometa okrąża Słońce co 6,44 lat. Jej jądro ma kilka kilometrów średnicy.

Polski udział w projekcie Rosetta obejmuje w szczególności zbudowanie w Centrum Badań Kosmicznych PAN elementów penetratora MUPUS do wbicia się w powierzchnię komety. Polscy naukowcy uczestniczą także w zespołach naukowych kilku innych projektów w ramach misji Rosetta. Polacy mają także udział w promocji lądowania - ESA zleciła wykonanie filmu reklamowego polskiemu studiu Platige Image. Wyreżyserowany przez Tomasza Bagińskiego krótkometrażowy film "Ambition" ma w serwisie Youtube już ponad 700 tysięcy wyświetleń.

Kometa Czuriumowa-Gierasimienko sfotografowana z odległości 10 km przez sondę Rosetta. Źródło: ESA/Rosetta/NAVCAM – CC BY-SA IGO 3.0.