Falcon 9 wynosi na orbitę satelitę cyfrowego radia SXM-7

img

Z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Falcon 9 firmy SpaceX. W udanym locie wyniosła na orbitę transferową do pozycji geostacjonarnej satelitę telekomunikacyjnego SXM-7.

Start został przeprowadzony 13 grudnia 2020 roku z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta wystartowała ze stanowiska SLC-40 o 18.30 czasu polskiego. Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie i po dwóch odpaleniach górnego stopnia ładunek został wypuszczony na docelowej orbicie GTO (Geostationary Transfer Orbit).

Dolny stopień rakiety Falcon 9 wrócił na Ziemię i wylądował na autonomicznej barce JRTI (Just Read The Instructions) na Oceanie Atlantyckim. Do misji użyto stopnia B1051, który brał udział już w sześciu misjach: bezzałogowej misji Demo-1 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, misji RADARSAT oraz w misjach Starlink L3, L6, L9 oraz L13.

Celem misji było umieszczenie na orbicie transferowej do orbity geostacjonarnej satelity telekomunikacyjnego wysokiej mocy, SXM-7, dla firmy SiriusXM. Satelita ma dostarczać usługi cyfrowego radia DARS dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych.

Satelita SXM-7 został zbudowany przez firmę Maxar Technologies. Bazuje na dużej platformie satelitarnej SSL-1300. Ładunek telekomunikacyjny umożliwia wysyłanie sygnału radiowego w paśmie S. Platforma z panelami słonecznymi jest w stanie dostarczać satelicie 20 kW mocy.

Aby możliwe było używanie sygnału satelity bez konieczności posiadania przez odbiorcę większego talerza antenowego, satelita jest wyposażony w dużą, rozkładaną na orbicie, antenę.

SXM-6 zastąpi satelitę XM-3, zbudowanego przez firmę Boeing, który został wysłany w 2005 roku. Na orbitę w przyszłym roku trafi też bliźniaczy statek, SXM-8, który zastąpi satelitę XM-4, działającego od 2006 roku.

Był to 96. udany start rakiety orbitalnej w 2020 roku i już 25. udany start rakiety Falcon 9 w tym roku.

Na podstawie: SpaceX/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 wynosząca satelitę SXM-7. Źródło: SpaceX.