Galaktyka sfotografowana ponownie po 25 latach

Astronomowie wykorzystali teleskop NTT do zbadania galaktyki spiralnej NGC 6300. Co ciekawe, ten sam obiekt był obserwowany dokładnie przez ten sam teleskop ćwierć wieku temu, gdy NTT rozpoczynał swoje badania. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) opublikowało dla porównania zarówno nowe, jak i stare zdjęcie.

Nie da się ukryć, że technika prowadzenia obserwacji, detektory, technika fotograficzna, znacznie się rozwinęły w ciągu ostatnich lat. Bez problemu dojrzymy to porównują oba zdjęcia.

Teleskop NTT, czyli New Technology Telescope miał swoją inaugurację w 1990 roku (pierwsze światło uzyskał w 1989 roku). Wtedy opublikowano zestaw 31 zdjęć, wśród których była fotografia obiektu NGC 6300. Teleskop ma średnicę 3,58 metra i znajduje się w Obserwatorium La Silla w Chile, wchodzącym w skład Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Teleskop NTT był pierwszym, u którego zastosowano technikę optyki aktywnej.

Widoczna na zdjęciu galaktyka NGC 6300 jest galaktyką spiralną z poprzeczką. Widać ramiona spiralne owijające się wokół centrum galaktyki, a przez środek biegnie prosta linia - poprzeczka. Ale NGC 6300 nie jest zwyczajną galaktyką, należy do galaktyk Seyferta typu II.

Galaktyki tego typu posiadają jasnymi centra, które mogą blaskiem przewyższać jasność całej galaktyki. Oprócz tego wykazują emisję energetycznego promieniowania, przez co często są bardzo jasne w innych zakresach długości fali niż światło widzialne. Galaktyki Seyferta typu II mają widmach tylko wąskie linie, natomiast typ I posiada zarówno linie wąskie jak i szerokie.

Według przypuszczeń naukowców, w centrum galaktyki NGC 6300 skrywa się czarna dziura o masie 300 tysięcy razy większej niż masa Słońca. Obecność czarnej dziury jest wytłumaczeniem dla emisji wysokoenergetycznego promieniowania rentgenowskiego, generowanego podczas pochłaniania materii przezczarną dziurę.

Galaktyka spiralna NGC 6300 sfotografowana za pomocą kamery ESO Faint Object Spectrograph and Camera (EFOSC2) i 3,58-metrowego teleskopu NTT w Obserwatorium La Silla w Chile. Źródło: ESO/C. Snodgrass.