Gwiazdy pulsujące w rytmie serca potwierdzone w nowych badaniach

Obserwacje przeprowadzone przy pomocy teleskopu Keplera pomogły w odkryciu tak zwanych "heartbeat stars", czyli "pulsujących gwiazd", których zmiany w jasności przypominają zapis bicia ludzkiego serca.

Naukowcy z NASA, za pomocą danych uzyskanych z teleskopu Keplera, zaobserwowali wiele "heartbeat stars", które należą do gwiazd podwójnych. Angielska nazwa tego rodzaju gwiazd pochodzi od ich cyklicznych zmian jasności, które do złudzenia przypominają elektrokardiogram, czyli graficzny zapis elektrycznej czynności serca.

Badanie takich gwiazd pulsujących jest istotnym tematem dla świata naukowego, ponieważ analiza ich wydłużonych orbit eliptycznych może być kluczowa do lepszego zrozumienia w jaki sposób siły grawitacyjne gwiazd oddziałują na siebie nawzajem.

"Heartbeat stars", zaobserwowane przez kosmiczny teleskop Keplera, są gwiazdami podwójnymi, czyli gwiazdami, które okrążają wspólny środek masy układu. Podczas jednego takiego krążenia, ich dystans wobec siebie może zmieniać się nawet 10-krotnie. W momencie, gdy gwiazdy są wobec siebie najbliżej, ich wzajemne przyciąganie grawitacyjne zniekształca je do nieco elipsoidalnego kształtu, który jest  jedną z przyczyn zmian w ich jasności.

Jednym z autorów  badania opublikowanego w czasopiśmie Astrophysical Journal jest Avi Shporer, odbiorca prestiżowego stypendium Sagana, z Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA (Jet Propulsion Laboratory). Badanie Shporera opisuje orbity 19 układów "heartbeat stars", co jest jak dotąd największą tego typu grupą poddaną szczegółowej analizie w pojedynczym badaniu. Naukowcy przeanalizowali również gwiazdy zidentyfikowane wcześniej za pomocą teleskopu Keplera w 2011 i 2012 roku. Według Shporera badane obiekty są zazwyczaj większe i gorętsze niż nasze Słońce. "Mimo tego istnieje szansa, że są gwiazdy w innych przedziałach temperatur, których jeszcze nie poddaliśmy analizie" - mówi Shporer.

Autorzy badania sugerują również, że w takich systemach podwójnych może istnieć trzecia lub nawet czwarta gwiazda, która nie została jeszcze odkryta. Aktualnie są prowadzone badania w celu potwierdzenia obecności potencjalnej trzeciej gwiazdy.

Autor: Agata Musiuk

Artystyczna wizja "heartbeat stars" i ich krzywa zmian blasku. Źródło: NASA/JPL-Caltech.