Hayabusa 2 dostarcza pierwszych dokładnych zdjęć asteroidy Ryugu

Po ponad trzech latach lotu, japońska sonda Hayabusa 2 dotarła do asteroidy Ryugu. Jeszcze w tym roku statek powinien pobrać z niej próbki, które potem wrócą na ZIemię.

Hayabusa 2 wystartowała na szczycie rakiety H-IIA w grudniu 2014 roku. To już drugie japońskie podejścia do pobrania materiału z asteroidy. Wcześniej w 2010 roku poprzedniczka tej misji Hayabusa pobrała mikroskopijną ilość materiału z asteroidy Itokawa.

Celem misji Hayabusa-2 jest Ryugu - asteroida klasy C, bogata w węgiel i jego związki. Liczący 900 m średnicy obiekt zostanie odwiedzony po raz pierwszy przez statek kosmiczny. Ryugu wykonuje pełny obieg wokół Słońca co 1,3 roku, a część orbity asteroidy przecina orbitę ziemską.

Powolne zbliżanie do Ryugu

Sonda Hayabusa 2 zakończyła 5 czerwca odpalenie swoich silników jonowych, które przez ostatnie pół roku działały bez przerwy, zrównując statek z orbitą asteroidy. Następnie rozpoczęła się faza dokładnej nawigacji optycznej w celu precyzyjnego ustalenia punktu spotkania z obiektem.

Hayabusa 2 bardzo powoli zbliża się do asteroidy i z każdym dniem dostarcza coraz dokładniejszych zdjęć Ryugu. Obiekt przypomina kształtem diament z kraterami i wystającymi bryłami skalnymi. Naukowcy zaczynają powoli wychwytywać różnice w ukształtowaniu powierzchni niewielkiej asteroidy.

Asteroida Ryugu widoczna z odległości 100 km. Zdjęcie wykonała 20 czerwca kamera teleskopowa ONC-T zamontowana na sondzie Hayabusa 2. Źródło: JAXA, University of Tokyo, Koichi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

W górnej części Ryugu widać długi na 150 m fragment wyróżniających się, odbijających więcej światła skał. Wokół równika w pierścieniu, czubki niektórych gór są również jaśniejsze, co wskazuje na wyróżniający je skład chemiczny.

Występowanie tak zróżnicowanych form terenu, granularności skał i zróżnicowanego materiału wskazuje, że historia Ryugu musi być bogata w zderzenia z innymi obiektami. Obecnie dominuje pogląd, że większość asteroid o rozmiarze poniżej 1 km powstało w niedawnej historii Układu Słonecznego (najpóźniej kilkaset milionów lat temu), w wyniku podziału z większego obiektu.

Dokładne badania asteroidy od środy

Hayabusa 2 jest już niecałe 35 km od asteroidy. Teraz inżynierowie misji będą dokładnie obserwować jej otoczenie w poszukiwaniu niewielkich satelitów w jej strefie oddziaływania grawitacyjnego. Oprócz naukowych korzyści dokładne sprawdzanie otoczenia wykonywane jest także ze względów bezpieczeństwa. Gdy sonda znalazła się w odległości 50 km od Ryugu, wykonany został ostatni generalny przegląd otoczenia przed dotarciem pod samą asteroidę. Haybausa 2 powinna dolecieć na odległość 20 km od asteroidy i rozpocząć pierwsze dokładne obserwacje już w środę 27 czerwca. Wtedy powinny zostać uruchomione: zestaw kamer i laser do badania topografii oraz spektrometr podczerwieni do ustalenia składu chemicznego na powierzchni.

Statek obniży się na wysokość 1 km od powierzchni w celu wykonania pomiarów grawitacyjnych w sierpniu. Pierwsze lądowanie na planetoidzie i wypuszczenie niewielkiego łazika jest obecnie planowane na wrzesień i październik.

Hayabusa 2 pozostanie w otoczeniu Ryugu do końca 2019 roku. Potem zasobnik z próbkami wróci na Ziemię, lądując w Australii na spadochronie w grudniu 2020 roku. Szacuje się, że sonda powinna przywieźć na Ziemię co najmniej gram materiału z asteroidy.

Źródło: JAXA/SN/Planetary.org