Hera - europejska misja do asteroidy

img

Hera - europejska misja do asteroidy Didymos, która ma planowany start w 2023 roku będzie pierwszym lotem do podwójnego rozłącznego układu asteroid i pierwszymi odwiedzinami asteroidy tak małej wielkości.

Didymos to asteroida wielkości 780 m - jest to więc trzecia najmniejsza asteroida jaka zostanie odwiedzona przez statek kosmiczny. Mniejsze są tylko Itokawa (350 m), którą badała japońska sonda Hayabusa oraz Bennu (500 m), która jest obecnie badana przez amerykańską sondę OSIRIS-REx. Wokół Didymosa krąży jednak roboczo nazwany satelita Didymoon, który mierzy zaledwie 160 m.

To właśnie za sprawą tej niewielkiej asteroidy misja weźmie udział w pierwszym w historii teście obrony planetarnej. W 2022 roku NASA planuje wykonać kontrolowane zderzenie z Didymoon za pomocą sondy DART. Naukowcy chcą sprawdzić jak będą w stanie zmienić orbitę obiektu w wyniku uderzenia. Kilka lat później, bo w 2026 roku ślady zderzenia zostaną zbadane przez europejską misję. Dane z misji pozwolą zaprojektować skuteczną obronę dla naszej planety, gdy będzie taka konieczność.

Didymoon jest świetnym obiektem dla takich testów zmian orbity - asteroida nie jest wystarczająco duża, by łatwo ją śledzić, ale też nie jest na tyle mała, by w większości spłonąć w atmosferze. To najniebezpieczniejsze z naszego punktu widzenia asteroidy. Układ Didymos-Didymoon to także ciekawy wgląd w powstawanie tego typu układów podwójnych, które stanowią około 15% znanych asteroid.

ESA planuje razem z próbnikiem wysłać dwa niewielkie satelity standardu CubeSat, które wylądują na asteroidzie. Idąc za przykładem lądownika NASA InSight, któremu z powodzeniem towarzyszyły satelity tego typu, para CubeSatów misji Hera może dostarczyć ciekawych danych na temat asteroidy z bliższej perspektywy. Razem z Herą do asteroid polecą: szwedzko-fińsko-czesko-niemiecki satelita APEX oraz duński Juventas.

Na zdjęciu: Wizja artystyczna misji Hera do podwójnej asteroidy Didymos. Źródło: ESA.