Indie wysłały na rakiecie PSLV satelitę badania oceanów

pslv

W listopadzie Indie wykonały swój czwarty w tym roku udany start rakiety orbitalnej. 26 listopada 2022 roku z kosmodromu Satish Dhawan niedaleko Ćennaju wystartowała rakieta PSLV z satelitą EOS 06 i kilkoma mniejszymi ładunkami.

Lot wszystkich czterech stopni rakietowych przebiegł pomyślnie i około 17 minut po starcie wypuszczono główny ładunek – satelitę EOS 06 – na orbicie heliosynchronicznej. Rakieta leciała w najpopularniejszej obecnie konfiguracji PSLV XL z sześcioma pomocniczymi rakietami bocznymi PS0M-XL na paliwo stałe.

EOS 06 (inaczej zwany Oceansat 3) to państwowy satelita zbudowany przez indyjską agencję kosmiczną ISRO (Indian Space Research Organisation). Jest następcą statku Oceansat 2 wysłanego w 2009 roku. Jego zadaniem będzie wykonywanie globalnych obserwacji oceanograficznych. Głównym celem misji jest kontynuacja obserwacji koloru oceanu, co pozwala na ocenę rozmieszczenia roślinności oraz stanu chemicznego i mineralnego wód. Oprócz zastosowań naukowych takie pomiary przydają się na przykład w poszukiwaniu miejsc połowu ryb czy w monitorowaniu zanieczyszczeń.

Satelita ma masę około 1,1 tony i bazuje na platformie satelitarnej IRS-1. Umieszczono na nim trzy główne ładunki użyteczne: spektrometr światła widzialnego i bliskiej podczerwieni Ocean Colour Monitor (OCM) do obrazowania koloru wód oceanicznych, spektrometr termalny bliskiej podczerwieni Sea Surface Temperature Monitor (SSTM) do wykrywania temperatury powierzchni wody oraz skaterometr pasma Ku OSCAT-3 do pomiaru wektorów wiatru i prognozowania pogody.

Dodatkowo w ramach międzynarodowej współpracy francuska agencja kosmiczna CNES umieściła na satelicie odbiornik sieci Argos-4. Sieć Argos zbiera różnego rodzaju dane środowiskowe ze stacjonarnych i mobilnych transmiterów. Obecnie funkcjonuje ponad 15 000 platform zbierających dane Argos dla 2000 różnych projektów z takich obszarów, jak badanie bioróżnorodności, śledzenie ekosystemów, monitoring pogody i zmian klimatycznych, bezpieczeństwo na morzu, śledzenie zanieczyszczenia wód i wspieranie pomocy humanitarnej.

Dodatkowo z satelitą EOS-06 podróżowało 8 mniejszych ładunków: BhutanSat – nanosatelita obserwacji Ziemi i testów technologii kosmicznych powstały w ramach współpracy Indii i Bhutanu, 4 satelity Astrocast – 0301, 0302, 0303 i 0304 – wchodzące w sieć telekomunikacji międzymaszynowej (M2M) szwajcarskiej firmy Astrocast, para satelitów Thybolt 1 i 2 firmy Dhruva Space testujących opracowaną przez firmę platformę satelitarną P-DoT przeznaczoną do bardzo niewielkich nanosatelitów standardu 0.5U, i wreszcie Pixxel TD 1 – pierwszy prototyp nanosatelity obserwacyjnego indyjskiej firmy Pixxel.

Był to piąty start indyjskiej rakiety orbitalnej w 2022 roku. Indie zaczęły ten rok lotem rakiety PSLV z satelitą obserwacyjnym EOS 04. Później odbył się lot rakiety PSLV z satelitą DS-EO dla Singapuru. W sierpniu debiutowała lekka rakieta indyjska SSLV, jednak jej start się nie powiódł. Ostatni lot przed omawianą tutaj misją odbył się 22 października, gdy rakieta GSLV Mk.III wyniosła na niską orbitę zestaw 36 satelitów telekomunikacyjnych sieci OneWeb.

Na podstawie: ISRO/SN/NSF